Styrelsen omvald på ESS första årsstämma

Idag fredag har första årsstämman för European Spallation Source ESS AB hållits. Stämman omvalde styrelsen och godkände bolagets första årsredovisning.

European Spallation Source ESS AB är ett statligt bolag som planerar den framtida forskningsanläggningen ESS. ESS blir ett flervetenskapligt center för material forskning och life science, det främsta i sitt slag i världen.

Bolagets första ordinarie årsstämma hölls idag i Stockholm med representanter för de båda ägarländerna Sverige och Danmark. Vid stämman godkändes bolagets årsredovisning, inklusive hållbarhetsredovisning och bolagsstyrningsrapport. Stämman beslutade även om ansvarsfrihet för styrelsen och VD, samt omvalde styrelsen och styrelseordföranden.

ESS första årsredovisning beskriver ett år då stora förändringar skett, bland annat den omorganisation som skett i samband med att ESS Scandinavia omvandlats till det statliga bolaget European Spallation Source ESS AB. Bolaget startade den 1 juli 2010. Bolaget har till uppgift att projektera, finansiera, uppföra, äga och driva den framtida forskningsanläggningen ESS. Bolaget styrs av en styrelse, med stöd av en internationell styrkommitté, där de 16 europeiska partnerländerna är representerade. Den andra stora händelsen under 2010 skedde när Danmark i december blev delägare i bolaget.

- Den organisation som nu avlägger sin första årsredovisning har en utmanande och krävande resa framför sig. Liksom vid byggandet av ett annat stort projekt, Öresundsbron, krävs en kontrollerad process med tydliga mål, säger styrelseordförande Sven Landelius.

- Den uppbyggnad av organisationen som vi ägnat det senaste året åt bär nu frukt. Vägen är utstakad och vi kan fokusera på nästa milstolpe, att lägga fram en genomarbetad design, budget och tidplan om två år, säger ESS VD Colin Carlile.

Arbetet med ESS har nu kommit en bit in i projekterings- och planeringsfasen, som beräknas kunna avslutas vid årsskiftet 2012/13, då byggnationen beräknas kunna starta. Projekteringsfasen består av tre olika aktiviteter:

- Uppdatering av ESS tekniska design

- Förberedelser för byggnation, inklusive prototyparbete, tillståndsprocesser och undersökningar på byggplatsen

- Integrationsarbete, inklusive dialog med intressenter

Årsredovisningen kan laddas ner på ESS hemsida:

För mer information, kontakta:

Colin Carlile, VD & Director-General, colin.carlile@esss.se,   46 (0)761 33 33 99

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, marianne.ekdahl@esss.se,   46-(0)46-222 83 89

ESS är ett sameuropeiskt projekt liknande CERN i Génève. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som ska byggas i Lund, men ESS kommer att konstrueras, finansieras och drivas gemensamt av minst 16 europeiska länder. Den svenska regeringen har utlovat 35 procent av investeringskostnaderna på cirka 14 miljarder kronor och 10 procent av driftskostnaderna.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av den svenska och den danska staten. ESS AB har tilluppgift att planera, projektera, finansiera, uppföra, äga, förvalta, driva och underhålla den kommande forskningsanläggningen ESS.

Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.