Världens acceleratorexpertis samlas i Köpenhamn

Världens största acceleratorkonferens, International Particle Accelerator Conference, IPAC'17, invigdes i dag av Danmarks utbildnings- och forskningsminister Søren Pind på Bella Center i Köpenhamn. Sveriges statssekreterare hos ministern för högre utbildning och forskning, Karin Röding, deltog också under invigningen, som hölls på morgonen innan konferensens första föreläsningar tog vid. Hela veckan samlas internationell acceleratorexpertis på IPAC'17 i Köpenhamn för att uppdatera sig om det senaste inom forskning och utveckling på acceleratorområdet.

Nästan 1 500 konferensdeltagare från hela världen är på plats i Köpenhamn för att delta på IPAC'17, vilket är fler än någonsin tidigare. Det här är åttonde gången konferensen anordnas, för första gången i Skandinavien. Som värd för IPAC'17 står European Spallation Source (ESS), tillsammans med MAX IV och Aarhus universitet. Konferensdeltagarna kommer från 40 länder och de representerar ett brett spektrum av acceleratortyper, från små anläggningar i sjukhusmiljö för medicinska tillämpningar som protonbehandling till storskaliga forskningsanläggningar som CERN.

- IPAC är ett skyltfönster för alla fantastiska framsteg inom internationell acceleratorvetenskap och -teknik, och samlar i Köpenhamn mer än 300 representanter för företag, laboratorier och universitet, säger Gianluigi Arduini, CERN Head of Accelerators & Beam Physics Group och ordförande för IPAC:s organisationskommitté. Konferensen innebär en unik möjlighet för ett spännande och givande utbyte mellan industri och forskningsinstitut, mellan yngre och mer erfarna kollegor, tvärs över landgränser och forskningsfält.

Acceleratorer är sofistikerade och precisa forskningsinstrument (inom till exempel fysik och biologi) som bidrar till att förbättra våra dagliga liv inom en rad områden, från medicin och energi till konst och säkerhet. Mer än 30 000 acceleratorer är i dag i drift runtom i världen, och flera nya projekt är på gång. Nästan 100 talare kommer att hålla föreläsningar om den senaste forskningen och utvecklingen på acceleratorområdet, liksom om tekniska framsteg när det gäller befintliga, planerade och framtida acceleratoranläggningar. Totalt 1 600 vetenskapliga posters kommer att presenteras under konferensen.

- Acceleratorer är verktyg för upptäckter, vilket CERN nyligen visade med upptäckten av Higgs-partikeln. Det gör IPAC till den ideala mötesplatsen för toppforskare, ingenjörer och industrirepresentanter som vill utforska nya möjliga vägar att förbättra dessa fantastiska maskiners upptäcktspotential, säger Mats Lindroos, ESS Head of Accelerator Division och ordförande för IPAC:s lokala organisationskommitté.

Industriutställningen, med rekordmånga utställare, 115 totalt från 16 länder, öppnade i går och pågår till och med onsdag. På utställningen deltar bland annat delegationer från danska leverantörsnätverket Big Science.dk och Sveriges innovationsmyndighet Vinnova, liksom ett stort antal industriföretag. I morgon anordnas en särskild Industridag, med målet att bidra till ökad interaktion och nya kontakter mellan acceleratorvärlden och industrin.

Uppemot 100 studenter deltar också på IPAC'17 tack vare de studentstipendier som sponsrats av företag, institut och laboratorier över hela världen. Redan i går inföll en av konferensens verkliga höjdpunkter; Student Poster Session, där nya generationer fysiker och ingenjörer kunde presentera sitt arbete och diskutera det med experter och mer erfarna kollegor.

I samband med IPAC'17 gav den danska astrofysikern Anja Cetti Andersen (Niels Bohr Institute) i går en allmän föreläsning om Stjärnstoff och Galaxer inför en nära fullsatt sal på Köpenhamns Rådhus.

Roger Eriksson, Exhibition manager, +46 721 79 20 92,  roger.eriksson@esss.se

Julia Öberg, ESS Press & Media Officer, +46 721 79 23 11,  julia.oberg@esss.se

Tutti Johansson Falk, Head of Communication MAX IV, +46 766 32 33 26,  tutti@maxiv.se

ipac17.org

IPAC - världens största acceleratorkonferens

IPAC är ett skyltfönster för alla fantastiska framsteg inom internationell acceleratorvetenskap och -teknik, och samlar i Köpenhamn mer än 300 representanter för företag, laboratorier och universitet. Det innebär en unik möjlighet för ett spännande och givande utbyte mellan industri och forskningsinstitut, mellan yngre och mer erfarna kollegor, tvärs över landgränser och forskningsfält.
Acceleratorer är verktyg för upptäckter, vilket CERN nyligen visade med upptäckten av Higgs-partikeln. Det gör IPAC till den ideala mötesplatsen för toppforskare, ingenjörer och industrirepresentanter som vill utforska nya möjliga vägar att förbättra dessa fantastiska maskiners upptäcktspotential.