• Ework Group AB/

Ework Group publicerar bokslutskommuniké, januari – december 2022: Rekordkvartal, fortsätter ta nya affärer och marknadsandelar

Ework Group AB (publ) avslutade ett framgångsrikt år med den högsta orderingången, omsättningen och rörelseresultatet för ett enskilt kvartal. Orderingången ökade med drygt 12 procent till knappt 8,9 mdr kronor för fjärde kvartalet. Nettoomsättningen steg 21 procent till knappt 4,7 mdr kronor medan rörelseresultatet ökade till 54,8 MSEK (42,3). Kostnaderna fortsatte att visa en lägre ökningstakt vilket visar på skalfördelarna i verksamheten. Utdelningen för räkenskapsåret föreslås höjas med 30 procent till 6,50 kr/aktie.

Fjärde kvartalet 2022 jämfört med motsvarande kvartal 2021

• Nettoomsättningen steg 21 procent till 4 687 MSEK (3 862). Ökningen beror på att Ework vinner nya affärer och tar marknadsandelar som en följd av det aktiva arbetet för att möta kundbehov.
  • Rörelseresultatet steg 30 procent till 54,8 MSEK (42,3). Resultatförbättringen förklaras av fortsatt tillväxt och därmed förknippade skalfördelar.
  • Rörelsemarginalen (EBIT) ökade till 120 bps (110)
  • Resultatet efter finansiella poster ökade 30 procent till 53,5 MSEK (41,3)
  • Orderingången steg 12 procent till 8 895 MSEK (7 920)
  • Antalet konsulter på uppdrag uppgick i snitt till 13 742 (11 856)
  • Resultat efter skatt per aktie efter utspädning uppgick till 2,50 SEK (1,92), en ökning med 30,2 procent

Helåret 2022 jämfört med 2021

• Nettoomsättningen steg 22 procent till 16 070 MSEK (13 189)
  • Rörelseresultatet ökade 44 procent till 183 MSEK (127)
  • Resultat efter finansiella poster ökade 41 procent till 175,6 MSEK (124)
  • Resultat efter skatt per aktie efter utspädning uppgick till 8,05 SEK (5,68), en ökning med 41,7 procent
  • Styrelsen har beslutat att föreslå kommande årsstämma en utdelning om 6,5 SEK per aktie.
  • Ework bedömer att koncernen kommer att växa snabbare än marknaden och redovisa en fortsatt förbättrad rörelsemarginal för 2023

Händelser efter periodens utgång

• Styrelsen för Ework Group har fattat beslut om finansiella mål för koncernen

Den kompletta delårsrapporten finns tillgänglig via länk nedan eller på www.eworkgroup.com

I dag, 9:e februari kl. 13:00 kommer vd Karin Schreil och CFO Klas Rewelj att presentera bolagets delårsrapport för fjärde kvartalet och helår 2022.
Anmälan till webcast
Anmälan till telefonkonferens

Karin Schreil, VD, Ework Group AB
Telefon: +46 (0)70 794 58 83, e-post:
karin.schreil@eworkgroup.com

Klas Rewelj, CFO, Ework Group AB
Telefon: +46 (0)70 626 54 24, e-post:
klas.rewelj@eworkgroup.com

Denna delårsrapport är sådan information som Ework Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksdirektiv MAR. Informationen lämnas för offentliggörande den 9 februari 2023, klockan 10:30 (CET) genom verkställande direktörens försorg.

Om Ework Group
Ework Group AB (publ) erbjuder helhetslösningar för alla talangbehov, med fokus på IT/OT, R&D, Engineering och Business Development och har i dag över 13 500 oberoende konsulter på uppdrag. Ework samarbetar med kunder inom både privat och offentlig sektor och med konsulter för att skapa hållbara talangförsörjningskedjor. Ework grundades i Sverige år 2000 och är verksamt i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Polen med huvudkontor i Stockholm. Eworks aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. www.eworkgroup.com