• Ework Group AB/

Ework Group publicerar bokslutskommuniké, oktober – december 2023: Fokus på starka kunder och uppgraderad operativ modell på blandad marknad

Marknadsdynamiken var blandad under det fjärde kvartalet, men med en återhämtning inom vissa kundsegment. Ework fortsatte att fokusera på kunder, branscher och geografier med högre efterfrågan. Som vi har kommunicerat tidigare har vi infört en ny och uppgraderad operativ modell som innebär att vi blir effektivare i våra tjänsteleveranser, vilket bidrar till ökad skalbarhet och högre marginaler. Glädjande är också att våra mätningar visar att kundupplevelsen över lag har stärkts, vilket bådar gott inför 2024.

Fjärde kvartalet 2023 jämfört med motsvarande kvartal 2022

• Nettoomsättningen minskade 0,6 procent till 4 657 MSEK (4 687).
  • Rörelseresultatet steg 6,2 procent till 58,2 MSEK (54,8).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 125 bps (120).
  • Resultatet efter finansiella poster minskade 14,3 procent till 45,8 MSEK (53,5).
  • Orderingången minskade med 6,4 procent till 8 327 MSEK (8 895).
  • Antalet konsulter på uppdrag uppgick i snitt till 12 900 (13 742).
  • Resultat efter skatt per aktie efter utspädning uppgick till 2,02 SEK (2,50), en minskning med 19,3 procent.

Helåret 2023 jämfört med 2022

• Nettoomsättningen steg 7,3 procent till 17 247 MSEK (16 070).
  • Rörelseresultatet steg 6,4 procent till 194,7 MSEK (183,1).
  • Resultat efter finansiella poster minskade 5,3 procent till 166,8 MSEK (175,6).
  • Resultat efter skatt per aktie efter utspädning uppgick till 7,46 SEK (8,05), en minskning med 7,3 procent.
  • Styrelsen har beslutat att föreslå kommande årsstämma en utdelning om 7 (6,50) SEK per aktie.

Utsikter

Med vår nya operativa modell på plats, som vi kommunicerade i slutet av januari, ökar vi vår flexibilitet, effektivitet och skalbarhet. Vi reducerar kostnaderna med cirka 60 Mkr årligen med full effekt från och med det andra kvartalet 2024. Avvecklingskostnader i kombination med realiserade besparingar förväntas ge en relativt neutral effekt i det första kvartalet. Med fokus på ökat värdeskapande i våra tjänsteleveranser ser vi att vi gradvis kan höja affärsmarginalerna. Mot den bakgrunden bedömer vi att rörelseresultatet för helåret 2024 kommer att öka med minst 30 procent, i linje med våra finansiella mål.

Den kompletta delårsrapporten finns tillgänglig via länk nedan eller på www.eworkgroup.com.

I dag, 8 februari kl.13:00 kommer vd Karin Schreil och CFO Klas Rewelj att presentera bolagets delårsrapport för fjärde kvartalet 2023.

Anmälan till webcast
Anmälan till telefonkonferens

Karin Schreil, VD, Ework Group AB
Telefon: +46 (0)70 794 58 83, e-post: karin.schreil@eworkgroup.com

Klas Rewelj, CFO, Ework Group AB
Telefon: +46 (0)70 626 54 24, e-post: klas.rewelj@eworkgroup.com

Denna delårsrapport är sådan information som Ework Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksdirektiv MAR. Informationen lämnas för offentliggörande den 8 februari 2024, klockan 11:00 genom verkställande direktörens försorg.

Om Ework Group
Ework Group AB (publ) erbjuder helhetslösningar för alla kompetensbehov, med fokus på IT/OT, R&D, teknik- och verksamhetsutveckling och har närmare 13 000 oberoende konsulter på uppdrag. Ework samarbetar med kunder inom både privat och offentlig sektor och med konsulter för att skapa varaktiga kompetensförsörjningskedjor. Ework grundades i Sverige år 2000 och är verksamt i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Polen med huvudkontor i Stockholm. Eworks aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. www.eworkgroup.com