• Ework Group AB/

Ework Group publicerar delårsrapport, januari – mars 2023: Hög tillväxt, ökad orderingång och god marginal

Ework Group (publ) fick en bra start på året och kunde redovisa en fortsatt tvåsiffrig tillväxttakt om 16 procent. Trots en gradvis mer avvaktande marknad under kvartalet ökade orderingången med 4,3 procent, jämfört med Q1 2022 som var starkt präglat av uppdämd efterfrågan post pandemin. Vi levererade planenligt samma EBIT-marginal på 120 baspunkter för kvartalet som föregående år.

Q1 2023 jämfört med Q1 2022

• Nettoomsättningen steg 16 procent till 4 567 MSEK (3 924).
  • Rörelseresultatet steg 14 procent till 53,7 MSEK (47). Resultatförbättringen förklaras av den goda tillväxten.
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 120 bps (120).
  • Resultatet efter finansiella poster ökade 15,5 procent till 52 MSEK (45).
  • Orderingången steg 4,3 procent till 5 082 MSEK (4 873).
  • Antalet konsulter på uppdrag uppgick i snitt till 13 037 (11 787).
  • Resultat efter skatt per aktie efter utspädning uppgick till 2,36 SEK (2,05), en ökning med 15 procent.

Rullande 12 mån tom 31 mars, jämfört med helår 2022

• Nettoomsättningen steg 4 procent till 16 712 MSEK (16 070)
  • Rörelseresultatet ökade 3,7 procent till 189,8 MSEK (183,1)
  • Resultat efter finansiella poster ökade 4 procent till 189,8 MSEK (183,1)
  • Resultat efter skatt per aktie efter utspädning uppgick till 8,39 SEK (8,05), en ökning med 4,17 procent

Utsikter

• Eworks bedömning kvarstår om att koncernen kommer att växa snabbare än marknaden och redovisa en fortsatt förbättrad rörelsemarginal för 2023.

Den kompletta delårsrapporten finns tillgänglig via länk nedan eller på www.eworkgroup.com.

I dag, 25:e april kl. 13:00 kommer vd Karin Schreil och CFO Klas Rewelj att presentera bolagets delårsrapport för första kvartalet 2023.
Anmälan till webcast
Anmälan till telefonkonferens

Karin Schreil, VD, Ework Group AB
Telefon: +46 (0)70 794 58 83, e-post:
karin.schreil@eworkgroup.com

Klas Rewelj, CFO, Ework Group AB
Telefon: +46 (0)70 626 54 24, e-post:
klas.rewelj@eworkgroup.com

Denna delårsrapport är sådan information som Ework Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksdirektiv MAR. Informationen lämnas för offentliggörande den 25 april 2023, klockan 10:00 genom verkställande direktörens försorg.

Om Ework Group
Ework Group AB (publ) erbjuder helhetslösningar för alla talangbehov, med fokus på IT/OT, R&D, Engineering och Business Development och har i dag drygt 13 000 oberoende konsulter på uppdrag. Ework samarbetar med kunder inom både privat och offentlig sektor och med konsulter för att skapa hållbara talangförsörjningskedjor. Ework grundes i Sverige år 2000 och är verksam i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Polen med huvudkontor i Stockholm. Eworks aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. www.eworkgroup.com