Arvsskatt – nere för räkning eller på väg att återuppstå?

I en ny rapport till ESO, En beklaglig förlust? En ESO-rapport om erfarenheter och lärdomar av arvsskatt, summerar Mikael Elinder och Oscar Erixson svensk och internationell forskning om arvsbeskattning. De beskriver vad den betyder för statens intäkter, för sysselsättningen och för den ekonomiska jämlikheten. De diskuterar också varför arvsskatten är så impopulär i befolkningen. Författarna presenterar också en principskiss på en möjlig arvsbeskattning.

Vid webbinariet presenterar författarna sin rapport och därefter följer kommentarer och diskussion. Frågor som kommer att diskuteras är bland annat:

• Kan en arvsskatt bidra till minskad ekonomisk ojämlikhet i samhället?
  • Hur skulle en ändamålsenlig arvsskatt kunna utformas?
  • Vilka praktiska hinder finns för en ny arvsskatt?

Vid webbinariet medverkar:

Mikael Elinderrapportförfattare, docent i nationalekonomi vid Uppsala universitet samt verksam vid Institutet för näringslivsforskning

Oscar Erixson, rapportförfattare, fil. dr i nationalekonomi vid Uppsala universitet

Lena Hiort af Ornäs Leijon, skattejurist och sektionschef på Skatteverkets rättsavdelning

Daniel Waldenström, professor i nationalekonomi, verksam som forskare vid Institutet för näringslivsforskning

Anna Seim, styrelseledamot i ESO:s styrelse, modererar webbinariet.

Tid:     Onsdag 12 maj, kl. 13.00–14.15

Plats: Webbinariet sänds via ESO:s hemsida. Du kan följa det här.

Ingen anmälan krävs.

Kontakt: Lena Unemo, kanslichef ESO, tel. 08–405 82 80.

Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO)
ESO breddar och fördjupar underlaget för samhällsekonomiska och finanspolitiska avgöranden. Genom oberoende studier bidrar ESO till samhällsdebatten och blir en brygga mellan forskning och politik. ESO är en kommitté under Finansdepartementet.

Expertgruppen består av ordförande Karolina Ekholm, vice ordförande Jonas Eliasson, samt ledamöterna Fredrik Carlsson, Ann-Zofie Duvander, Ingrid Petersson, Mikael Sandström, Anna Seim och Peter Skogman Thoursie.

Läs mer på www.eso.expertgrupp.se

Taggar: