Pressinbjudan: Hotas demokratin av självcensur?

Ett levande demokratiskt samtal förutsätter att medborgare praktiserar sin yttrandefrihet. Men i vilken grad upplever svenskar att de lägger band på sina åsiktsyttringar av rädsla för att väcka anstöt? Och vilka konsekvenser kan ett inskränkt debattklimat få för journalistiken?

I en ny rapport till ESO, Talande tystnad?, undersöker statsvetarna Sten Widmalm, Thomas Persson och André Casselbrant fenomenet självcensur. Genom att fråga respondenter huruvida de avstår från att uttrycka sina åsikter av rädsla för att väcka anstöt utvinns en bild av självcensurens omfattning i Sverige. Vem självcensurerar? I vilka sociala miljöer och politiska frågor? Vid seminariet presenteras rapporten, följt av kommentarer och en paneldiskussion.

Tid: Tisdag 30 januari, kl. 13.00–14.30 (kaffe från 12.30). Plats: Aulan, Björnen, Herkulesgatan 17, Stockholm.

Frågor och anmälan: Anmälan senast den 29 januari till fi.eso-seminarium@regeringskansliet.se För frågor gällande seminariet, deltagande och/eller intervjuförfrågningar, kontakta Lena Unemo, kanslichef ESO, tel. 08–405 82 80.

Vid seminariet medverkar:

André Casselbrant, rapportförfattare

David Brax, senior utredare, Göteborgs universitet

Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop och docent i statsvetenskap, Göteborgs universitet

Sten Widmalm, rapportförfattare

Thomas Persson, rapportförfattare

Ulrika Hyllert, ordförande, Journalistförbundet

Våra evenemang spelas in och fotograferas. Det innebär att du kan förekomma i ljud- och bildinspelningar eller på fotografier som publiceras.

Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO)
ESO breddar och fördjupar underlaget för samhällsekonomiska och finanspolitiska avgöranden. Genom oberoende studier bidrar ESO till samhällsdebatten och blir en brygga mellan forskning och politik. ESO är en kommitté under Finansdepartementet.

Läs mer på www.eso.expertgrupp.se