Pressinbjudan: Hur väl fungerar det svenska pensionssystemet?

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) ordnar ett seminarium om det svenska pensionssystemet.

Systemet reformerades i bred politisk enighet på 1990-talet, och det har sedan dess varit finansiellt stabilt och kännetecknats av hög blocköverskridande legitimitet. De senaste åren har dock pensionerna diskuterats allt livligare. Det har bl.a. föreslagits att pensionsåldern ska höjas, att pensionernas koppling till inkomstutvecklingen ska stärkas, att AP-fonderna ska slås ihop och att premiepensionssystemet ska avskaffas. Mot den bakgrunden gav ESO en av världens mest framträdande experter på området, professor Nicholas Barr vid London School of Economics, i uppdrag att utvärdera systemet. På seminariet presenterar professor Barr sin rapport The pension system in Sweden och diskuterar frågor som:

- Vilka var målen med pensionsreformen och hur väl har systemet fungerat i förhållande till dem?

- Blir framtidens pensioner stora nog?

- Hur välgrundade är senare tids förslag till förändringar i systemet?

På seminariet medverkar bl.a.:

Nicholas Barr                                Professor, London School of Economics

Christina Ramm Ericson              Statssekreterare, Socialdepartementet

Agneta Kruse                               Universitetslektor, Lunds universitet

Mikael Nyman                              Chefredaktör, Pensionsnyheterna

Karl Erik Olsson                           Ordförande, Sveriges Pensionärsförbund

Joakim Palme                               Professor, Uppsala universitet

Mats Persson                                Professor, Stockholms universitet

Seminariet leds av ESO:s ordförande Hans Lindblad

Tid: Torsdagen den 3 oktober kl. 13.00 – ca 15.15

Plats: Rosenbads konferenscenter, Drottninggatan 5

Anmälan till charlotte.nommera@regeringskansliet.se senast den 2 oktober. Ingen anmälan behövs vid uppvisande av presslegitimation.

Välkomna!

Kontakt: Mikael Åsell, kanslichef ESO, tel. 08-405 19 64, 070-582 99 85.

Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO) är en kommitté under Finansdepartementet, med uppdrag att självständigt bidra till att bredda underlaget för framtida samhällsekonomiska och finanspolitiska avgöranden. ESO tar fram analyser och policyrekommendationer som baseras på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Arbetet bedrivs huvudsakligen genom att forskare och institutioner får i uppdrag att genomföra kvalificerade studier. Undersökningar utförs även i egen regi. ESO beslutar självständigt vilka ämnen som ska behandlas och vilka rapporter som ska publiceras. Läs mer på www.eso.expertgrupp.se