Pressinbjudan: Krymper välfärdens kärna medan den kommunala administrationen växer?

Det är ganska väldokumenterat att de som arbetar i kommunal sektor upplever en ökad administrativ börda. Bland förklaringarna återfinns fler statliga krav liksom mål och visioner som kommunerna själva formulerar. En ökad administrativ börda tycks även leda till förändringar i personalsammansättningen, med fler professionella administratörer och strateger i kommunerna. Paradoxalt nog upplever sällan de som utför arbetet i kärnverksamheterna, ”välfärdens fotfolk”, en lättad administrativ börda.

Syftet med seminariet är att belysa utvecklingen av och framtiden för administrationen i kommunala verksamheter. Frågor som kommer diskuteras är bland annat:

• Vilka är de främsta förklaringarna till den växande kommunala administrationen?
  • Finns det en reell konflikt mellan administration och värdeskapande arbete i kärnverksamheterna?
  • Kan trenden mot ökad administration i kommunala välfärdsverksamheter motas med hjälp av digitalisering och AI?

Vid seminariet medverkar:

Anders Ivarsson Westerberg, professor, Södertörns högskola

Annika Wallenskog, chefsekonom, SKR

Johan Alvehus, professor, Lunds universitet

Lisa Bondesson, samhällspolitisk chef, Kommunal

Marcus Matteby, doktorand och AI-kommissionär

Ulrika Lundin, frilansande innovationscoach

Veronica Magnusson, förbundsordförande, Vision

Åsa Plesner, doktorand, Stockholms universitet

Gissur Erlingsson, ledamot i ESO:s styrelse, modererar seminariet.

Tid:    Måndag 27 maj, kl. 13.00–17.00 (kaffe och lunchwrap från 12.30).

Plats: Lunden i kv. Lejonet, Drottninggatan 4, Stockholm.

Anmälan senast den 23 maj till fi.eso-seminarium@regeringskansliet.se

Välkommen!

För frågor gällande seminariet eller intervjuförfrågningar kontakta: Lena Unemo, kanslichef ESO, tel. 08–405 82 80.

Våra evenemang spelas in och fotograferas. Det innebär att du kan förekomma i ljud- och bildinspelningar eller på fotografier som publiceras.

Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO)
ESO breddar och fördjupar underlaget för samhällsekonomiska och finanspolitiska avgöranden. Genom oberoende studier bidrar ESO till samhällsdebatten och blir en brygga mellan forskning och politik. ESO är en kommitté under Finansdepartementet.

Läs mer på www.eso.expertgrupp.se