Löneökningar på 3,7 procent

1-åriga avtal från 1 februari 2012 med löneökningar på 3,7procent som ska säkra reala löneökningar *. Det är Facken inom industrins främsta krav i den kommande avtalsrörelsen. Dessutom ingår krav på utökad föräldralön, kompetensutveckling och rehabilitering i den avtalspolitiska plattformen.

Löner
Facken inom industrins bedömning är att det finns goda förutsättningar för reala löneökningar under de kommande åren. Men det kräver högre lönehöjningar än förra gången. Det är samtidigt en löneökningstakt som inte äventyrar konkurrenskraften och som är väl förenlig med Riksbankens inflationsmål.

Om löneökningsbestämmelserna innehåller regler om en minsta/lägsta löneökning ska den uppgå till 560 kronor per månad. I de fall avtalen innehåller bestämmelser om lägstalöner/minimilöner ska dessa höjas i syfte att säkerställa värdet av lägsta löner/minimilöner i relation till utgående lön. Fasta ersättningar ska höjas med minst 3,7 procent.

Jämställdhet – Föräldralön
Föräldralön/ersättning ska utgå i sex månader och ge en inkomstutfyllnad upp till 90 procent av lönen, även på lönedelar över 10 prisbasbelopp.

Utbildning och kompetensutveckling
Alla anställda inom industrin ska, utöver den direkta verksamhetsrelaterade utbildningen, ha rätt till viss utbildning/kompetensutveckling. Parterna inom industrin ska för detta ändamål avsätta 0,x % av löneutrymmet. Avsättningen ska ske till kompetenskonton och/eller i form av en kompetensförsäkring.

Rehabilitering
Parterna ska vidta ytterligare åtgärder för att öka de lokala parternas kompetens att upphandla tjänster från företagshälsovården. Parterna ska även verka för omställningsstöd för uppsagda på grund av ohälsa och för visstidsanställda.

Avtalsperiod
Ovanstående avtalskrav är utformade utifrån att avtalsuppgörelser träffas om en avtalsperiod som innebär att flertalet av avtal inom industrin löper ut den 31 januari 2013.

* Utöver löneökningar ska lönenivåer och kostnader, i de avtal som 2010 träffades för en 18 månaders period, öka så att löneökningarna likställs med de avtal som fick en löptid på 22 månader.

Läs hela avtalspolitiska plattformen här: www.fackeninomindustrin.se

Facken inom industrin

Förbund Förbundsordförande Presskontakt