FAM AB förvärvar Grand Group inklusive fastigheten Grand Hôtel

Report this content

FAM AB har ingått avtal med Patricia Industries, en del av Investor AB, om att förvärva Grand Group, som inkluderar hotellverksamheterna Grand Hôtel, Lydmar Hotel och The Sparrow Hotel, och fastigheten Grand Hôtel, som ägs av Patricia Industries dotterföretag Vectura.

Grand Group erbjuder logi, mat och dryck, spa, konferens och festvåning och består av Skandinaviens ledande hotell Grand Hôtel, Lydmar Hotel och The Sparrow Hotel samtliga belägna i vackra miljöer i centrala Stockholm. Grand Hôtel har varit ett hem för många internationella och nationella gäster sedan 1874 och har ägts av Investor sedan 1968. Cadierbaren, Verandan och Mathias Dahlgrens prisbelönta restauranger på Grand Hôtel bjuder på mat och dryck i absolut världsklass.

Vi är glada över att Grand Group nu får ett nytt hem hos oss på FAM. Med hotellens starka varumärken belägna i ikoniska byggnader i centrala Stockholm ser vi en spännande och långsiktig potential för positiv utveckling framåt, trots de utmaningar som finns i dagsläget beroende på Covid-19. Utöver den framstående hotell- och restaurangverksamheten så passar fastigheten Grand Hôtel väl in i vår portfölj som en real tillgång med stora möjligheter. Vi ser fram emot att tillsammans med styrelse, ledning och anställda vara med och vidareutveckla Grand Groups koncept och kunderbjudande samt fastigheten och därmed även Stockholm”, säger Håkan Buskhe, VD FAM.

Det totala transaktionsvärdet uppgår till 3,9 miljarder kronor, varav cirka 0,3 miljarder kronor för Grand Group och cirka 3,6 miljarder kronor för fastigheten Grand Hôtel. Transaktionen är villkorad av godkännande från Konkurrensmyndigheten och förväntas slutföras under det andra kvartalet 2021.

Givet den närståenderelation som råder mellan FAM och Investor har värderingen och övriga villkor i transaktionen utvärderats av tredje part. FAM har inhämtat värderingsbedömning avseende verksamheten av Erneholm Haskel och avseende fastigheten av Savills. Beslutet i FAM:s styrelse har tagits utan deltagande av ledamöter som skulle kunna antas ha intressekonflikt.

Aktiemarknadsnämnden har i dess uttalande AMN 2021:21 om detta ärende ansett att god sed på aktiemarknaden inte kräver att beslutsordningen tillämpas på transaktioner under det i aktiebolagslagen uppställda storleksmässiga gränsvärdet. Transaktionen understiger detta gränsvärde. Aktiemarknadsnämnden har i övrigt inga synpunkter på transaktionen.

Vid frågor kontakta:
Laura Bergtoft, Kommunikationschef FAM
Email: laura.bergtoft@fam.se

Om FAM AB:
FAM är ett privat ägarbolag som förvaltar sina tillgångar genom att agera som en aktiv ägare med en långsiktig ägarhorisont. FAM ägs av de tre största Wallenbergstiftelserna, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. FAM:s ägande fokuserar på ett antal strategiska innehav och ytterligare ett antal alternativa investeringar. Genom att aktivt bidra till innehavens långsiktiga utveckling kan innehavens utdelningskapacitet och värde öka över tid. Värdetillväxt i och utdelningar från FAM bidrar till Stiftelsernas värdetillväxt och förmåga att ge anslag till forskning och utbildning. Läs mer om FAM.

FAM är ett privat ägarbolag som förvaltar sina tillgångar genom att agera som en aktiv ägare med en långsiktig ägarhorisont. FAM ägs av de tre största Wallenbergstiftelserna - Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond - via ägarbolaget Wallenberg Investments AB. FAM:s ägande fokuserar på ett antal strategiska innehav och ytterligare ett antal alternativa investeringar. Genom att aktivt bidra till innehavens långsiktiga utveckling kan innehavens utdelningskapacitet och värde öka över tid. Värdetillväxt i och utdelningar från FAM bidrar till Stiftelsernas värdetillväxt och förmåga att ge anslag till forskning och utbildning.