• FAM AB/

FAM AB investerar i det amerikanska kvantteknologibolaget Seeqc tillsammans med EQT Ventures

Report this content

Seeqc utvecklar hårdvarulösningar för kvantdatorer där man bland annat löser ineffektivitet vid läsning av kvantbitar på ett energieffektivt sätt. Bolaget är verksamt inom Machine Learning och kvantteknologi – två av framtidens viktiga teknologier. FAM investerar 4 miljoner USD i Seeqc tillsammans med EQT Ventures som lett investeringsrundan.

New York-baserade Seeqc utvecklar den första helt digitala plattformen inom kvantteknologi för globala företag. Seeqc kombinerar klassisk teknologi och kvantteknik för att lösa effektivitets-, stabilitets- och kostnadsfrågor som är specifika för kvantdatorns system. Seeqc:s plattform ger den energi- och kostnadseffektivitet, hastighet och digital kontroll som krävs för att göra kvantteknologi användbar och få de första kommersiellt skalbara, problemspecifika kvantdatorapplikationerna till marknaden.

”Vi är glada att kunna ta rygg på EQT Ventures i investeringen i Seeqc eftersom vi tror att bolaget har en intressant teknik inom ett område som kan ha stor inverkan på näringslivet och samhället. Kvantteknologi är ett område som vi har viss insikt i genom våra ägare, Wallenbergstiftelsernas, anslag till excellent grundforskning vid svenska universitet”, kommenterar Kristian Sildeby, Investment Manager på FAM.

Vid frågor kontakta:
Laura Bergtoft, Kommunikationschef FAM