Fastighets AB Stenvalvet (publ) avyttrar fastigheter till Fortifikationsverket

Report this content

Stenvalvet har ingått avtal om en fastighetsaffär avseende två fastigheter i Eskilstuna, Vapnet 1 och Vapnet 2. Köpare är Fortifikationsverket och tillträde beräknas ske våren 2023.

På fastigheten Vapnet 1 finns en kontorsfastighet på cirka 7 000 kvm. Vapnet 2, som ligger intill är obebyggd och består av parkeringsplatser. Den totala köpeskillingen är 265 miljoner kronor. Fortifikationsverket har idag sitt huvudkontor i Eskilstuna i Stenvalvets fastighet Vägbrytaren 1.

”Fortifikationsverket har varit tydliga med att de vill äga de fastigheter de nyttjar, vilket skapade förutsättningar för en bra affär för båda parter”, säger Maria Lidström, VD på Stenvalvet.

”För att möta tillväxten och ökade säkerhetskrav tar vi nu ett viktigt steg mot ett nytt huvudkontor i Eskilstuna”, säger Fortifikationsverkets generaldirektör Maria Bredberg Pettersson.

Förvärvet kräver regeringsbeslut senast till halvårsskiftet 2023.

För frågor eller ytterligare information kontakta:

Maria Lidström, VD, 070-678 06 98, maria.lidstrom@stenvalvet.se
Daniel Öhman, Investeringschef, 070-406 27 47, daniel.ohman@stenvalvet.se

Om Stenvalvet
Fastighets AB Stenvalvet är ett av de ledande bolagen i Sverige inom ägande, förvaltning och utveckling av samhällsfastigheter. Totalt äger Stenvalvet ett hundratal fastigheter med en area av ca 600 000 kvm till ett sammanlagt marknadsvärde om cirka 16 miljarder kronor. I våra fastigheter bedrivs samhällsservice inom områden som utbildning, vård & omsorg, rättsväsende och myndigheter. Det är företrädesvis stat, kommun och region som är hyresgäster och utförare. Stenvalvets ägare är långsiktiga institutionella investerare; Kyrkans pension och Stiftelsen för Strategisk Forskning. Läs mer på stenvalvet.se

Taggar:

Citat

Fortifikationsverket har varit tydliga med att de vill äga de fastigheter de nyttjar, vilket skapade förutsättningar för en bra affär för båda parter.
Maria Lidström, VD på Stenvalvet
För att möta tillväxten och ökade säkerhetskrav tar vi nu ett viktigt steg mot ett nytt huvudkontor i Eskilstuna.
Maria Bredberg Pettersson, Fortifikationsverkets generaldirektör