CLAES KJELLANDER NY STYRELSEORDFÖRANDE FÖR FASTIGHETSÄGARNA STOCKHOLM

Vice ordföranden Claes Kjellander valdes den 22 maj till ordförande. Han efterträder Bengt Malmegård som varit styrelsens ordförande de senaste fyra åren och styrelseledamot sedan 2000.

Claes Kjellander har en bakgrund som vd för Jones Lange LaSalle och Stenvalvet AB och dessförinnan som vice vd för Vasakronan. Närmast har han arbetat som projektchef på Apoteksgruppen. I Fastighetsägarna Stockholms styrelse representerar Claes Kjellander bostadsrättsföreningen Hamnvakten.

– Förtroendeuppdraget på Fastighetsägarna Stockholm känns mycket angeläget, säger Claes Kjellander. Fastigheter är en av de viktigaste delarna för Stockholms utveckling. Vi behöver en fortsatt utveckling av alla typer av fastigheter för att få en växande och levande stad och region. Fastighetsägarna vill bidra till denna utveckling.

– Fastigheter, särskilt bostadsfrågorna, är av avgörande betydelse för Stockholmsregionens utveckling. Vi måste få en marknad för hyresrätter som fungerar, så att människor kan flytta till Stockholm för kortare eller längre tid. Detta kräver större rörlighet i de lägenheter som finns. Men vi behöver även bygga nya bostäder i en helt annan omfattning än vi gör för att säkra Stockholms tillväxt och Stockholms plats som motor i den svenska ekonomin, avslutar Claes Kjellander.

Claes Kjellander är sedan tidigare även styrelseledamot i Fastighetsägarna Sverige samt styrelseordförande i Fastighetsägarna Service Stockholm AB (tidigare Fastighetsägarna Stockholm AB).

Styrelsen består av Siv Malmgren, Camilla Fors Persson, Gunilla Grebbert, Carl-Johan Kastengren, Oskar Lundeberg, Kristoffer Wilhelmsson, Mats Andersson, Harald Claesson (nyval), Peter Östman (nyval) och Bengt Swegen (nyval).

För ytterligare information, kontakta:
Claes Kjellander: tfn 08-643 93 31 eller e-post claes.kjellander@one.se
Bengt Malmegård, avgående styrelseordförande: tfn 08-411 50 20 eller e-post bengt.malmegard@malmegards.se

Fastighetsägarna Stockholm är en branschorganisation som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Antalet medlemmar uppgår till cirka 5 700. Dessa är dels ägare till lokal- och bostadshyreshus, industrifastigheter, dels bostadsrättsföreningar. Totalt har medlemmarna drygt 10 000 fastigheter och närmare 170 000 lägenheter inom Stockholms och Gotlands län.

Claes Kjellander