ENSIDIG BILD BIDRAR TILL STIGMATISERING

I kölvattnet av Svenska Dagbladets artikelserie om så kallade ”slumvärdar” skapas en onödigt negativ bild av flera bostadsområden. Privata och kommunala fastighetsägares förbättringsarbete kommer därmed helt i skymundan.

- Självklart finns det förvaltningar som vi tar avstånd från. Samtidigt är det både orättvist och olyckligt att kalla hela områden för slum. Det är riktigt att det finns områden med stora problem och många goda krafter måste gå samman där och samverka för att vända en negativ trend - inte minst kommunerna, säger Tore Ljungkvist, vice vd på Fastighetsägarna Stockholm.

Ett exempel på ett sådant samarbete bedrivs just på Järvafältet, där Rinkeby och Tensta ligger. I organisationen Fastighetsägare i Järva samarbetar privata och kommunala fastighetsägare med brottsförebyggande åtgärder, renhållningsfrågor och mycket annat.

De värdar som omnämns i Svenska Dagbladets artikelserie och som är medlemmar hos Fastighetsägarna Stockholm kommer att behandlas i organisationens ansvarsnämnd. Det är rutin att värdar som omnämns i negativa sammanhang i media prövas i ansvarsnämnden. Medlemmar som missköter sig riskerar att uteslutas ur organisationen.

För ytterligare information, kontakta: Tore Ljungkvist, vice vd Fastighetsägarna Stockholm, telefon: 070-517 75 50