Fastighetsägarna Stockholm anmäler Stockholm Gas AB till Konkurrensverket för oskäligt pris på spisgas

Idag den 21 februari 2012 lämnar Fastighetsägarna Stockholm en anmälan till Konkurrensverket att granska Stockholm Gas prissättning på spisgas. Kostnaden för spisgas i Stockholm är mer än tre gånger så hög som att använda en elspis visar Fastighetsägarna Stockholms anmälan.

– Hyresgäster och bostadsrättshavare är helt utelämnade till en monopolleverantör som sätter priset helt fritt. Den situationen har lett till uppenbart oskäliga priser som drabbar över 70 000 stockholmare säger Per Forsling, chef förvaltningsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm.

Fortum är ensam ägare av Stockholm Gas och har ca 73 500 hushållskunder. Bolaget har aviserat en mycket kraftig prishöjning som ska träda i kraft den 1 mars 2012. Enligt anmälan till Konkurrensverket kostar spisgas från Stockholm Gas 3 140 kr/år för en trerummare. Enligt Per Forsling är det oskäligt högt:

– Vi har jämfört med andra alternativ. Motsvarande kostnad för el till en elspis med ugn är cirka 950 kr/år. Det är mindre än en tredjedel av spisgaspriset säger Per Forsling.

Att byta till en elspis är förknippat med höga kostnader. Elledningar måste förstärkas och byggas om. En konsultrapport visar att kostnaden kan bli så stor som 40 000 kr per lägenhet för att bygga om elsystemet så att det klarar en elspis.

Även i jämförelse med gaspriset i Malmö eller Göteborg är Stockholmspriset skyhögt. Analyser visar att det är närmare dubbelt så dyrt att köpa sin gas från Stockholm Gas än att själv köpa gasol på flaskor.

– På grund av brandrisken får inte gasolflaskor förvaras i lägenheter. Att det skulle vara hälften så dyrt att själv köpa små flaskor än att få gas i ledning visar att du som kund är helt maktlös. Vi ser det som vår skyldighet att uppmärksamma Konkurrensverket på detta, avslutar Per Forsling.

Bilaga: Anmälan i sin helhet

Per Forsling, chef förvaltningsutveckling, Fastighetsägarna Stockholm 070-417 76 40, per.forsling@fastighetsagarna.se

Fastighetsägarna Stockholm är en branschorganisation som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Antalet medlemmar uppgår till cirka 5 500. Dessa är dels ägare till lokal- och bostadshyreshus, industrifastigheter, dels bostadsrättsföreningar. Totalt har medlemmarna drygt 10 000 fastigheter och närmare 170 000 lägenheter inom Stockholms och Gotlands län.

Hyresgäster och bostadsrättshavare är helt utelämnade till en monopolleverantör som sätter priset helt fritt. Den situationen har lett till uppenbart oskäliga priser som drabbar över 70 000 stockholmare
Per Forsling, chef förvaltningsutveckling Fastighetsägarna Stockholm