Fortum tvingas till reglering av fjärrvärmepriset

I ett beslut av Konkurrensverket idag har Fortum Värme tvingats acceptera att fjärrvärmeverksamheten i Stockholm ska bedrivas med en ”maximal intäktsram”. I praktiken innebär det att Fortum accepterat att begränsa sitt fjärrvärmepris.

Fastighetsägarna Stockholm anmälde den 1 december 2006 Fortum Värme för missbruk av dominerande ställning på fjärrvärmemarknaden genom att bland annat ta ut ett oskäligt högt pris av stockholmarna. Konkurrensverket har sedan dess utrett frågan och meddelade idag att man lägger ner ärendet efter att Fortum accepterat att förändra sitt beteende.

Beslutet innebär bland annat att:

• Fortums samlade intäkt från fjärrvärmeverksamheten inte ska överstiga en fastställd intäktsram för 2011
  • Fortum ska särskilt redovisa sin verksamhet 2011 till Konkurrensverket.

Konkurrensverket anser att Fortums eftergifter gör att en rättslig prövning av fjärrvärmeprisets nivå kan undvikas.

- Utredningen visar att vi hela tiden haft rätt, priset på Fortums fjärrvärme har varit för högt  säger Christer Jansson, vd på Fastighetsägarna Stockholm.

- Den här typen av förhandlingslösningar mellan den konkurrensvårdande myndigheten och en monopolist är dock principiellt mycket tveksamma. För kunderna hade det varit bättre om ärendet hade drivits till domstol, säger Christer Jansson

Under perioden 2000 till 2006 ökade Fortums fjärrvärmepris i Stockholm med över 50 procent. I jämförelser med andra fjärrvärmeleverantörer var priset på fjärrvärme bland de tio högsta i Sverige.