Fortums fjärrvärme i Stockholm är dyrast i Sverige

Hyresgäster och bostadsrättshavare i Stockholm betalar 10 000 kr per år för att värma upp sina lägenheter med fjärrvärme. Det är närmare 4 000 kronor mer än vad boende i Västerås betalar. Fjärrvärmemonopolisten i Stockholm, Fortum Värme, har sedan år 2000 höjt fjärrvärmepriset med 69 procent och har idag ett av Sveriges högsta priser på fjärrvärme.

– Kostnaderna för att producera och distribuera värme, vatten, avlopp, el och renhållning skiljer sig avsevärt mellan kommuner, berättar Christer Jansson, vd för Fastighetsägarna Stockholm. Stordriftsfördelar borde rimligen sänka priset, vilket skulle innebära lägre pris i stora kommuner. Det stämmer också, i Stockholms fall, vad gäller avfall, vatten, avlopp och el, men vi har samtidigt det högsta priset på fjärrvärme bland de tio största städerna i landet. – Att en monopolist får möjligheten att så okontrollerat styra marknaden innebär att boende i Stockholm förlorar minst 2 000 kronor om året, jämfört med genomsnittet bland de övriga nio största städerna. Det är oacceptabelt! Siffrorna kommer från rapporten ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”, som för 14:e året i rad har presenterats av Avgiftsgruppen, med representanter från HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen, SABO och Fastighetsägarna. Avgiftsgruppen finns därför att leverantörerna av värme, vatten, avlopp, el och renhållning ofta är kommunala eller enskilda monopolister, som behöver granskas. – Fjärrvärme är i en storstad som Stockholm en mycket bra, miljövänlig och effektiv uppvärmningsform. Men Fortums monopolagerande förstör kundernas förtroende för fjärrvärmemarknaden i Stockholm. En tabell över priserna i de tio största städerna finns bilagt detta pressmeddelande. Rapporten finns att ladda ner på Fastighetsägarnas webbplats, www.fastighetsagarna.se.