Pressmeddelande: Fastighetsägarna Stockholms yrkanden i hyresförhandlingarna 2013

Fastighetsägarna Stockholms yrkanden inför 2013 års hyresförhandlingar är hyreshöjningar på 2,3–4,2 procent. Bakgrunden är behovet av en hyressättning som i högre grad än idag utgår från läge, standard och förvaltningskvalitet.

– Hyressättningen i Stockholms stad speglar inte hyresgästernas uppfattning om olika områdens attraktivitet utan byggåret är fortfarande den viktigaste faktorn för hyressättningen. Framöver måste också fastighetens och lägenhetens standard och förvaltningskvaliteten påverka hyran i betydligt större utsträckning än idag säger Christer Jansson, vd Fastighetsägarna Stockholm.

Område A-B  4,2 %
Område C-D  3,7 %
Område E-F  3,2 %
Område G-H  2,8 %
Område J-K  2,3 %

Våra yrkanden grundar sig på en bedömning av hyresgästernas värderingar och i praktiken framför allt på den områdesindelning som parterna är eniga om i Stockholmsmodellen (se kart bifogad).  Genom tydligare fokus än tidigare på fastigheternas och lägenheternas standard liksom förvaltningskvaliteten kommer utrymmet för variationer inom områdena att bli större för de fastighetsvisa förhandlingarna. Höjningstidpunkten är i samtliga fall den 1 januari 2013.

För mer information kontakta: Christer Jansson, vd, Fastighetsägarna Stockholm, 070-513 77 20 eller christer.jansson@fastighetsagagarna.se

Fastighetsägarna Stockholm är en branschorganisation som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Medlemmar I föreningen är närmare 5700 ägare till lokal- och bostadshyreshus, industrifastigheter samt bostadsrättsföreningar med drygt 10 000 fastigheter och närmare 250 000 lägenheter inom Stockholms och Gotlands län.

Christer Jansson, vd Fastighetsägarna Stockholm