Snön är här- Snöraswebben visar risken för ras

Nu är snön här och med den risken för snöras från tak. Med hjälp av SMHIs webbtjänst – snöraswebben - som Fastighetsägarna Stockholm erbjuder sina medlemmar, kan en fastighetsägare få detaljerade prognoser om hur stor risken är.

Informationen på snöraswebben bygger på meteorologiska data och faktorer som till exempel taklutning, takets isolering och snörasskydd, vilket gör det enklare för fastighetsägare att ta ansvar för att hustaken är skottade.

Fastighetsägare når den nya tjänsten genom att logga in på en webbsida som är kopplad till SMHI. Genom att ange område och takkonstruktion för den aktuella byggnaden kommer risken för snöras att graderas som låg, måttlig eller hög. I god tid kan fastighetsägarna därmed avgöra vilka hustak som kommer att behöva skottas.

Med snöraswebben har vi fokuserat på att ge fastighetsägare och andra som arbetar med snöröjning från tak ett bra planeringsstöd - och de två senaste vintrarna har vi ju verkligen haft möjlighet att testa och fintrimma verktyget, säger Daniel Andersson på SMHI.

Snöraswebben underlättar för fastighetsägare att planera och bedöma behovet av snöskottning från tak och erfarenheter från den gånga vintern visar att snöraswebben verkligen fungerar, säger Per Forsling, chef förvaltningsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm.

Utvecklingen av snöraswebben har skett i samarbete mellan Fastighetsägarna Stockholm, de kommunala bostadsbolagen i Stockholm, SBC, Riksbyggen samt HSB. Den breda uppslutningen av organisationer och bolag gör att praktiskt taget alla fastigheter i Stockholm får tillgång till prognoserna.

Tjänsten har kvalitetstestats av SMHI.

För mer information, kontakta: Per Forsling, 070-417 76 40, per.forsling@fastighetsagarna.se eller Daniel Andersson, 011-495 87 02, daniel.andersson@smhi.se