Feelgood: Delårsrapport, januari - december 2010

Belopp inom parentes avser, om inte annat anges, motsvarande värden föregående år.

Fjärde kvartalet i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 170,3 (167,8) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades till 8,9 (6,5) Mkr
  • Resultat före skatt (EBT) förbättrades till 8,0 (5,9) Mkr
  • Resultatet efter skatt förbättrades till 8,4 (6,2) Mkr
  • Resultatet per aktie var 0,08 (0,06) kr
  • I nettoomsättningen ingår 4,0 (0,0) Mkr avseende statligt bidrag för företagshälsovård

Året i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 600,5 (611,7) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades till 12,9 (-37,4*) Mkr
  • Resultat före skatt (EBT) förbättrades till 9,7 (-40,0*) Mkr
  • Resultatet efter skatt förbättrades till 11,1 (-38,6*) Mkr
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -9,7 (7,9) Mkr
  • Resultatet per aktie var 0,11 (-0,37*) kr
  • Soliditeten uppgick till 29,5 (25,5) %
  • I nettoomsättningen ingår 16,6** (0,0) Mkr avseende statligt bidrag för företags-hälsovård
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning utgår för verksamhetsåret 2010

* Verksamhetsåret 2009 belastades med engångskostnader om 21,7 Mkr.
** Feelgood har ansökt om statligt bidrag för företagshälsovård gällande 2010. Ansökan avser 7,7 Mkr men villkor och storlek för bidraget går först att fastställa efter myndighetens beslut som förväntas i mars/april 2011.

Verkställande direktörens kommentar

Feelgoods omsättning uppgick under fjärde kvartalet till 170,3 (167,8) miljoner kronor och resultatet före skatt förbättrades till 8,0 (5,9) miljoner kronor. Helårsresultatet före skatt förbättrades med cirka 50 miljoner kronor till 9,7 miljoner kronor, vilket är i linje med Feelgoods prognos om ett positivt resultat efter finansnetto. De effektiviseringsåtgärder som genomförts i bolaget har starkt bidragit positivt till det förbättrade helårsresultatet. Rörelsekostnaderna har sänkts med ca 28 miljoner kronor sedan årets ingång. Under det fjärde kvartalet fortsatte den positiva utvecklingen på intäktssidan - det återspeglar både ett mer offensivt Feelgood och en ökad aktivitetsnivå hos våra kunder.

Det offensiva Feelgood manifesterades på många sätt under fjärde kvartalet; vi var mer aktiva på marknaden, vårt arbetssätt var mer systematiskt, Feelgoodmetoden börjar vinna mark och vi träffade många av våra kunder oftare än tidigare. Detta är frågor vi arbetat metodiskt och målmedvetet med under lång tid, och som inte syns så mycket utåt - men som successivt börjar bära frukt i form av nya affärer. Det som syns är det förtroende vi fått genom de stora nya affärerna under 2010. Inom loppet av två månader under fjärde kvartalet tog Feelgood hem två mycket viktiga och strategiska affärer inom affärsområde Företagshälsa. Den ena omfattar 17 000 medarbetare på Ericsson, den andra 11 000 medarbetare på Saab. Båda affärerna är rikstäckande och har ett tydligt strategiskt angreppssätt som bygger på Feelgoods samlade erbjudande. Inom vår träningsverksamhet har vi en fortsatt kontinuerlig nettotillväxt av antalet medlemmar tack vare centraliserade marknadsföringskampanjer, vårt breda träningserbjudande och ett fokuserat försäljningsarbete. Detta bekräftar tydligt att Feelgood är på rätt väg och att det finns en stor potential i det erbjudande vi har arbetat fram de senaste åren.

2011 kommer vi att fortsätta på den resa vi befinner oss på. Feelgood bygger Sveriges ledande hälsoföretag, och vi gör det steg för steg i en rikstäckande organisation och med marknadens mest kompletta erbjudande. I allt vi gör har vi ett tydligt fokus; mätbara resultat för våra kunder. För att säkra den positiva utvecklingen kommer vi operationellt att fokusera på att fortsätta stärka bolagets marginaler genom en systematisk förstärkning av försäljningsarbetet genom ett starkt fokus på resursoptimering i den operativa verksamheten och ett fortsatt arbete med att sänka administrationskostnaderna. Med dessa åtgärder kommer Feelgood att kunna öka intjäningen per anställd.

Marknadsförutsättningarna inom företagshälsa förbättrades något jämfört med föregående kvartal. Liksom tidigare sker förbättringarna framförallt inom industri- och byggsektorerna, där våra kunder har börjat återanställa detsamma gäller den privata tjänstesektorn. Under fjärde kvartalet märktes en något ökad aktivitetsnivå hos Feelgoods kunder inom företagshälsa. Den ökade aktivitetsnivån kommer att få genomslag i Feelgoods intäkter under andra halvåret 2011. Efterfrågan från den offentliga sektorn bedömer vi kommer vara fortsatt svag. Feelgood kommer löpande att se över organisationen i förhållande till marknadsutvecklingen

Stockholm 2011-02-23

Kontaktpersoner:

Per Sunnemark

E-post: per.sunnemark@feelgood.se

Joachim Morath
CFO
E-post: joachim.morath@feelgood.se

Om Feelgood

Feelgood är ett av Sveriges ledande hälsoföretag och verkar inom företagshälsa, träning och sjukgymnastik. Vi erbjuder innovativa hälsotjänster till företag, organisationer och privatpersoner. Vårt motto är att satsningar på hälsa ska vara en lönsam investering genom ökad produktivitet och sänkta kostnader för ohälsa för företag och ökad livskvalitet för privatpersoner. Feelgood är ett rikstäckande företag med cirka 650 medarbetare och levererar hälsotjänster på 150 orter över hela landet, varav sextiotalet är egna anläggningar. Företaget grundades år 1995 och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap.

Ytterligare information om Feelgood återfinns på www.feelgood.se.