Feelgood: Delårsrapport, januari - juni 2009

Feelgood redovisar en nettoomsättning på drygt 166 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det är en ökning med drygt 25 procent jämfört med samma period förra året och beror på förvärvet av Haluxa Företagshälsovård. Resultatet efter skatt blev en förlust med 1,6 miljoner kronor, jämfört med en vinst om 0,7 Mkr samma period förra året.

Andra kvartalet i sammandrag
  • Nettoomsättningen ökade med 25% och uppgick till 166,4 (132,6) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -1,3 (1,1) Mkr
  • Resultat före skatt (EBT) uppgick till -1,9 (0,6) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till -1,6 (0,7) Mkr
  • Resultatet per aktie var -0,01 (0,01) kr
Första halvåret i sammandrag
  • Nettoomsättningen ökade med 24% och uppgick till 332,1 (266,8) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -5,8 (6,9) Mkr
  • Resultat före skatt (EBT) uppgick till -7,1 (5,7) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till -6,4 (6,0) Mkr
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 4,6 (15,3) Mkr
  • Resultatet per aktie var -0,06 (0,07) kr
  • Soliditeten uppgick till 31 (35) %
VD's kommentar
Feelgood ökade sin omsättning under det första halvåret, jämfört med samma period 2008. Ökningen beror på att hälsovårdföretaget Haluxa, som förvärvades hösten 2008, numer ingår i Feelgoodkoncernen.
Även Feelgood har påverkats av den försämrade konjunkturen, som inneburit att en mycket stor del av kundföretagen har genomfört besparingar även inom Feelgoods verksamhetsområde. Detta har givit effekt på bolaget i form av  avbokningar samt uppskjutna uppdrag och beställningar med lägre omsättning som följd. Inbromsningen i ekonomin och efterfrågan fick mycket starkt genomslag främst i inledningen av året. Av resultatavvikelsen om -12 Mkr för det första halvåret 2009 jämfört med föregående år, är nära 10 Mkr hänförligt till januari månad. I detta ingår att resultatet belastades med avvecklingskostnader på cirka tre miljoner kronor för Haluxas huvudkontor i Örebro och Hallsberg.
Feelgood möter den försämrade konjunkturen genom att aktivt anpassa kostnadsstrukturen. Genomförda och planerade effektiviseringar och kostnadsneddragningar kommer att sänka bolagets kostnadsmassa väsentligt på årsbasis. Största delen av kostnadsreduceringarna är personalneddragningar och full besparingseffekt beräknas uppnås i början av nästa år. Personalminskningen berör såväl administrativ som operativ personal och har sin bakgrund såväl i de förändringar i efterfrågan som lågkonjunkturen medfört liksom i de effektiviseringsmöjligheter som skapats genom synergier i samband med förvärvet av Haluxa.

Trots en generellt låg efterfrågan har Feelgood haft framgångar på marknaden och tecknat ett flertal nya kundavtal under det andra kvartalet däribland med TNT, Nya Tidens media och Korsnäs samt förlängt avtal med bl a YIT, IF, Green Cargo och Arla.

Hälsoföretaget Feelgood är ett av Sveriges ledande företag inom företagshälsa och friskvård. Vi erbjuder moderna och innovativa hälsotjänster, både lokalt och rikstäckande, till företag och organisationer. Vårt motto är att satsningar på medarbetarnas hälsa ska vara en lönsam investering genom ökad produktivitet och sänkta kostnader för ohälsa. Feelgood är ett rikstäckande företag med cirka 750 medarbetare och erbjuder hälsotjänster på 175 orter över hela riket, varav sextiotalet är egna anläggningar. Företaget grundades år 1995 och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap.

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk: