Feelgood: Delårsrapport januari - mars 2009

Feelgood redovisar en nettoomsättning på drygt 165 miljoner kronor för årets första kvartal. Det är en ökning med drygt 23 procent jämfört med samma period förra året och beror på förvärvet av branschkollegan Haluxa. Resultatet efter skatt blev en förlust med 4,8 miljoner kronor, jämfört med en vinst om 5,3 mkr samma period förra året.

Första kvartalet i sammandrag
- Nettoomsättningen uppgick till 165,7 (134,2) mkr
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -4,5 (5,8) mkr
- Resultat före skatt (EBT) uppgick till -5,2 (5,2) mkr
- Resultatet efter skatt uppgick till -4,8 (5,3) mkr
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 8,1 (17,5) mkr
- Resultatet per aktie var -0,05 (0,06) kr
- Soliditeten uppgick till 34 (37) %

VD's kommentar
Feelgood ökade sin omsättning avsevärt under det första kvartalet i år, jämfört med samma period 2008. Ökningen beror på att hälsovårdföretaget Haluxa, som förvärvades sommaren 2008, numer ingår i Feelgood.
Feelgood har också drabbats av den sämre konjunkturen och av neddragningar hos kundföretagen. Detta visade sig framförallt i början av året i form av avbokningar samt uppskjutna uppdrag och beställningar med lägre omsättning som följd. Denna svaga efterfrågan innebar att omsättningen pro forma för det sammanslagna Feelgood/Haluxa understeg föregående år med c:a 10% för det första kvartalet.
Trots detta är min bedömning att företagshälsovård inte är det första man drar in på under sämre tider och under mitten och slutet av kvartalet ökade beläggningen på våra enheter. Vi är förstås beroende av konjunkturen precis som alla andra företag och anpassar vår kostnadsstruktur efter rådande marknadsläge. Detta har inneburit och kommer att innebära kostnadsreduceringar under året. Jag hyser dock gott hopp inför framtiden för det sammanslagna bolaget.
Vi har under detta kvartal fortsatt arbetet med integrationen av Feelgood och Haluxa. Den nya organisationen är nu på plats och vi går in i nästa fas av integrationen där den gemensamma affären och synergier har största fokus.
Resultatet för kvartalet belastades med avvecklingskostnader på cirka tre miljoner kronor för Haluxas huvudkontor i Örebro och Hallsberg. Dessa kostnader kommer att "klinga av" under andra kvartalet. Samtliga funktioner i Hallsberg och Örebro är nu överflyttade till Feelgoods huvudkontor i Stockholm.
Feelgood tecknade under det första kvartalet avtal med Helsingborgs Stad om övertagande av Hälsoborgen, Helsingborgs Stads inbyggda företagshälsovård med cirka tio anställda. Uppdraget omfattar en årlig omsättning om cirka tio miljoner kronor och därmed blir Feelgood den störste aktören i Helsingborg och Nordvästra Skåne inom Företagshälsovård.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 8,1 miljoner under årets första tre månader. Nettoskulden har minskat med 6,3 miljoner under kvartalet.

Omsättning och resultat före skatt (EBT)

(Mkr)
Q1
Q2
Q3
Q4

5,2

0,6

93,6

11,9
5,6

2,4

88,4

11,3
2,4

88,6

13,3

Investeringar
Koncernens investeringar i materiella och immateriella anläggningstillgångar uppgick till 1,9 (0,9) mkr.

Finansiell ställning och kassaflöde
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 8,1 (17,5) mkr.
Koncernens nettoskuld vid periodens utgång uppgår till 61,5 (24,2) mkr. Koncernens likvida medel uppgick till 16,7 (15,7) mkr. Koncernen hade vid periodens utgång 78,2 (39,9) mkr i räntebärande skulder, varav 57,4 mkr i bankskuld och 20,8 mkr i pensionsskuld. I samband med förvärvet av Haluxa har upptagits banklån om sammanlagt 40,0 mkr som skall amorteras på fem år.  Till lånet är knutet vissa villkor, s k covenants, som Feelgood uppfyllt per 2009-03-31.
Disponibla likvida medel inklusive outnyttjad del av beviljad checkräkningskredit uppgick till 48,5 (43,1) mkr.
Koncernen har outnyttjade skattemässiga förlustavdrag om c:a 168 mkr vilket skulle motsvara 44,2 Mkr i uppskjutna skattefordringar, av vilket belopp Feelgood redovisar 21,3 mkr som uppskjuten skatt.
Eget kapital 2009-03-31 uppgick i koncernen till 123,3 (90,2) mkr, och soliditeten till 34 (37)%.

Nyemissioner och bemyndiganden
Inga nyemissioner har skett under perioden.
Årsstämman 2008 beslutade att ge bemyndigande till styrelsen att längst intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av högst 4 000 000 aktier med kvotvärde om 1,25 kr, en ökning av aktiekapitalet om högst 5 000 000 kr. Betalningen för aktierna ska kunna ske i kontanter, kvittning eller genom tillskjutande av apportegendom. Bemyndigandet, som medför en utspädning av ägarandelen med mindre än fem procent, motiverades av att bolaget ska ges möjlighet att, vid eventuellt företagsförvärv, kunna betala hela eller delar av köpeskillingen med bolagets aktier. Bemyndigandet har inte utnyttjats.
Registrerat aktiekapital uppgår till 129 925 463,75 kronor fördelat på 103 940 371 aktier.

Medelantalet anställda uppgick under perioden till 724 (588).

Moderbolaget
Moderbolaget Feelgood Svenska Aktiebolag (publ) bedriver verksamhet i form av koncernledande funktioner. Moderbolagets nettoomsättning för perioden uppgick till 3,0 (3,8) mkr. Hela summan är fakturering till dotterbolag. Resultat efter skatt uppgick till -12,3 (-3,9) mkr.
Investeringarna uppgick till 0,5 (0,2) mkr. Moderbolagets likvida medel uppgick vid rapport-periodens utgång till 0,0 (0,2) mkr.
Disponibla likvida medel inklusive beviljad checkräkningskredit uppgick till 0,4 (6,2) mkr. Eget kapital uppgår till 141,7 (109,1) mkr varav fritt eget kapital uppgår till 8,8 (1,1) mkr.
Moderbolagets resultat- och balansräkning i sammandrag redovisas på sid 9.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer
De förändringar av moderbolagets och koncernens risker och osäkerhetsfaktorer som skett under senaste året avser främst risker i samband med förvärvet av Haluxa, bl a ökade Feelgoods upplåning. Ett omfattande integrationsarbete har nu genomförts, vilket tryggar den fortsatta gemensamma verksamheten. De riskfaktorer som i övrigt bedöms ha störst betydelse är marknadsberoende, politiska beslut, leverantörsberoende, kundberoende, finansiella risker och risken för dataavbrott. Se vidare om detta i årsredovisningens för 2008 förvaltningsberättelse (sid 47) jämte noter 37 och 38.

Framtidsutsikter
Feelgood lämnar ingen prognos för 2009.

Redovisningsprinciper
Delårsrapporten för koncernen har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och IAS 34, Delårsrapportering, och för moderbolaget i enlighet med Årsredovisningslagen. Samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder har använts i delårsrapporten som i årsredovisningen för 2008.  Omarbetade IAS 1 Utformning av finansiella rapporter tillämpas från den 1 januari 2009

Revisorns granskning
Delårsrapporten har inte varit föremål för revisorns granskning.

Ekonomisk information
- Delårsrapport för sex månader; 25 augusti 2009
- Delårsrapport för nio månader; 11 november 2008
- Bokslutskommuniké för 2009; 17 februari 2010

Valberedning
I enlighet med årsstämmobeslut 2008 har en valberedning tillsats inför styrelsevalet vid årsstämman 2009. Kommittén är utsedd bland bolagets största aktieägare och består av styrelsens ordförande Uwe Löffler samt Christoffer Lundström (Provobis Holding AB), Isabelle Coleman (Hepatica Invest AB), Lars Irstad (Triaxis Trust AG) och Torsten Söderberg (Syoto AB).

Övrig information
Ekonomiska rapporter och lämnade pressmeddelanden finns tillgängliga från och med publicerings-tillfället på Feelgoods webbplats www.feelgood.se under fliken Investerare/Rapporter. På webb-platsen finns också möjlighet att anmäla om prenumeration av koncernens finansiella information.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Feelgood skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 april 2009 kl 13.30.

Kontaktpersoner:
Per Sunnemark, VD och koncernchef, 070-147 67 55
Claes Fägersten, ekonomidirektör, 070-750 55 77

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Stockholm den 29 april 2009

Uwe Löffler
Birgitta Gunneflo
Rolf Lundström
Ledamot, ordförande
Ledamot

Eric Norlander
Kent Torwald
Claes Westberg
Ledamot
Ledamot, vice ordförande
Ledamot, arbetstagarrepresentant

Per Sunnemark
Bodil Lundstedt

Suppleant, arbetstagarrepresentant

I ledamoten Monica Engstöms ställe

Hälsoföretaget Feelgood är ett av Sveriges ledande företag inom företagshälsa och friskvård. Vi erbjuder moderna och innovativa hälsotjänster, både lokalt och rikstäckande, till företag och organisationer. Vårt motto är att satsningar på medarbetarnas hälsa ska vara en lönsam investering genom ökad produktivitet och sänkta kostnader för ohälsa. Feelgood är ett rikstäckande företag med cirka 750 medarbetare och erbjuder hälsotjänster på 175 orter över hela riket, varav sextiotalet är egna anläggningar. Företaget grundades år 1995 och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap.

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk: