Feelgood fortsätter sin expansion och förvärvar hälsovårdsbolaget Haluxa.

Hälsovårdsföretaget Feelgood, noterat på OMX Nordiska Small Cap, har i ett Letter of Understanding (LOU) med ägarna till Haluxa AB överenskommit att gemensamt verka för att ett överlåtelseavtal upprättas, där Feelgood förvärvar samtliga aktier i Haluxa AB. Genom det planerade förvärvet ökar Feelgood sin omsättning med cirka 40%

Enligt LOU skall Feelgood erlägga en köpeskilling för aktierna om 40 Mkr kontant samt, genom en riktad nyemission, 20 miljoner aktier i Feelgood Svenska AB (publ). Den planerade nyemissionen motsvarar en utspädning om 23,8 % och de tidigare ägarna till Haluxa AB kommer att tillsammans äga c:a 19 % av kapital och röster i Feelgood efter genomförd transaktion. Antalet aktier i Feelgood kommer efter nyemissionen att uppgå till c:a 104 miljoner.

"Feelgood tar med detta ett stort steg i sin fortsatta expansion, säger styrelsens i Feelgood ordförande Uwe Löffler. Omsättning, resultat och organisationen fortsätter utvecklas positivt i Feelgood. Detta gör att vi nu är redo att genomföra ett så stort förvärv som detta innebär"

Haluxa AB med dotterbolag beräknas under 2008 omsätta cirka 200 Mkr inom Feelgoods kärnverksamhet företagshälsovård. För årets första tertial redovisar Haluxa en omsättning om 69 Mkr och ett resultat före skatt (EBT) om 4,0 Mkr. Genom det planerade förvärvet ökar Feelgoods omsättning med c:a 40 %.

På helårsbasis från 2009 beräknas det sammanslagna bolaget därmed omsätta över 725 Mkr samtidigt som resultat per aktie ökar. Bolagets långsiktiga finansiella mål om en vinstmarginal om 7,5 % kvarstår. Förvärvet påverkar inte styrelsens bedömning att Feelgoods resultatförbättring under 2007 kommer att fortsätta under innevarande år.

"Haluxa har en verksamhet som liknar vår och den geografiska strukturen passar mycket väl ihop. Vi kan gemensamt bli starkare och effektivare, i en bransch som utvecklas och synergierna är betydande mellan de båda bolagen. Därigenom är förvärvet mycket betydelsefullt i Feelgoods fortsatta expansion", säger Feelgoods VD Per Sunnemark.

"Haluxa har efter omfattande omstruktureringsarbete de senaste åren en stark position på marknaden. Samgåendet innebär att Haluxas verksamhet får ökade möjligheter att utvecklas vidare och förstärkas i en rikstäckande organisation", säger Haluxas styrelseordförande Mats Herdenfeldt.

Haluxas nuvarande huvudägare är familjen Ledin, som kommer att bli näst största ägare i Feelgood med c:a 13 % av aktierna.

"Det är för vår del angeläget att en betydande del av köpeskillingen utgörs av aktier, säger ägarfamiljens representant Magnus Ledin. Vi känner stark tilltro till branschen och till Feelgoods möjligheter att tillsammans med Haluxa utgöra en stark aktör på denna marknad. Vi har som ambition att som ägare vara en del i denna fortsatta utveckling."

Förslag om riktad nyemission kommer att föreläggas en extra bolagsstämma i Feelgood preliminärt den 26 augusti och styrelsen i Feelgood beräknas godkänna förslaget till förvärv samt fastställa datum för extra bolagsstämma vid ordinarie styrelsesammanträde den 26 juni.

Den redovisningsmässiga köpeskillingen är beroende av aktuell kurs för Feelgoodaktien vid den slutliga emissionstidpunkten. I och med att förvärvet till betydande del finansieras genom en nyemission kommer Feelgoods soliditet att stärkas ytterligare. Samtidigt kommer koncernmässig goodwill att öka med utgångspunkt i aktiekursen vid emissionstillfället. Förutsatt bolagsstämmans godkännande kommer tillträdet till aktierna i Haluxa AB att ske den 1 oktober.

Stockholm 2008-06-19

---------------------
Feelgood är en rikstäckande samarbetspartner och ett av Sveriges ledande företag inom företagshälsovård. Feelgood erbjuder ett helhetskoncept för företag och organisationer som investerar i åtgärder för att utveckla hälsa och välbefinnande.

Kontaktpersoner:

Per Sunnemark