Feelgood och Generation Pep inleder samarbete – sjumilakliv för barn och familjers hälsa

Feelgood startar ett samarbete med Generation Pep för att tillsammans arbeta med att förbättra barn och ungdomars hälsa. Fokus för samarbetet är att gemensamt nå ut till familjer och öka kunskapen och medvetenheten gällande betydelsen av fysisk aktivitet och goda matvanor. Samarbetsinitiativet kommer innehålla sju olika delar som tillsammans skapar ett sjumilakliv för en bättre hälsa.

Generation Pep och Feelgood delar synen på att tidiga främjande och preventiva åtgärder för hälsa behövs för att Sverige ska må bättre. Enligt Pep-rapporten 2022 är det endast 2 av 10 barn och unga som rör sig enligt rekommendationerna om 60 minuter per dag. I genomsnitt äter barn och unga bara hälften av den rekommenderade mängden grönsaker, frukt och bär per dag.

I Feelgoods årliga jobbhälsorapport ställs flera frågor kring levnadsvanor och hur man ser på dessa. Resultaten är slående, det finns en väldigt stark vilja att förändra den egna livsstilen. Nästan 60 procent av de tillfrågade uppger att de vill ändra sina vanor rörande motion och nästan 30 procent önskar ändra sina vanor gällande mat.

Syftet med samarbetet är att skapa bättre förutsättningar för hälsosamma levnadsvanor samt att stödja familjer på resan mot mer fysisk aktivitet och bra matvanor.

- Hälsosamma vanor grundläggs hemma i familjen, därför känns det kul att Generation Pep tillsammans med Feelgood kan nå ut till många barnfamiljer och påverka familjernas vanor kring rörelse och mat. Vi vet att barn ofta gör som oss vuxna – därför är det viktigt att aktivera hela familjen, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Initiativet består av sju olika delar som tillsammans ska utgöra ett sjumilakliv för barn och ungas hälsa. De sju delarna är väl sammanlänkade men ger också effekt var och en för sig. Sjumilakliv för en bättre hälsa inkluderar aktivering av kunder, medarbetare och målgruppen barn och ungdomar direkt.

- För att må bra på jobbet behöver hela familjen må bra och ha en bra hälsa. Därför är vi väldigt stolta över att nu samarbeta med Generation Pep, så att hela familjen kan skapa en förändring tillsammans, en förändring vi tar med oss ända in i arbetslivet, säger Joachim Morath, vd och koncernchef på Feelgood.

Feelgoods jobbrapport: https://feelgood.se/fou/jobbhalsorapport

Generation Peps rapport: https://generationpep.se/media/3216/2203_genpep_rapporten_a12_web.pdf

För mer information kontakta:

Åsa Rex Nygård, marknads- och kommunikationschef Feelgood, asa.rexnygard@feelgood.se, 070-728 56 50

Elin Annwall, Generation Pep, elin@generationpep.se, 070-340 93 50

Om Generation Pep

Generation Pep är en icke-vinstdrivande organisation som arbetar för att alla barn och unga ska ha rätten och möjligheten att leva ett aktivt och hälsosamt liv, genom att sprida kunskap och skapa engagemang i hela samhället. Med gemensamma kraftansträngningar vill Generation Pep att Sverige ska må bättre. Bakom initiativet står Kronprinsessparet och en rad samhällsaktörer, allt ifrån företag, universitet, myndigheter, stiftelser och ideella organisationer. www.generationpep.se

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet. Vi hjälper företag och organisationer att förbättra produktivitet och sänka kostnader genom att arbeta systematiskt och förebyggande med arbetsmiljö, hållbar hälsa, ledarskap, medarbetarskap och vid behov rehabilitering eller krishantering. Vi har idag drygt 1 000 medarbetare som möter kunderna både digitalt och på 155 platser i Sverige. Totalt omfattar Feelgoods 8 000 kunder 1,2 miljoner medarbetare. Feelgood grundades 1995 och ägs sedan 2021 av den finska vårdkoncernen Terveystalo Healthcare OY. www.feelgood.se