Nu öppnar nomineringen till Sveriges friskaste företag

För femte året i rad startar nomineringen till Feelgoods utmärkelse Sveriges friskaste företag. Med utmärkelsen vill Feelgood lyfta goda exempel på arbetsgivare, över hela Sverige och i alla branscher, som investerar i sina medarbetares livskvalitet och arbetsmiljö.

Allt fler företag och organisationer ser en hållbar arbetsmiljö med friska medarbetare som en central del av verksamhetsstrategin. Med Sveriges friskaste företag vill Feelgood, för femte året i rad, inspirera företag och organisationer att arbeta mer systematiskt med arbetsmiljön och hälsan hos sina medarbetare.

De nominerade företagen utvärderas utifrån fyra övergripande områden som samtliga har betydelse för skapandet av friska organisationer, nämligen: systematiskt arbetsmiljöarbete, ledarskap, medarbetarskap och delaktighet samt hälsa och hållbart arbetsliv.

Vinnarföretaget utses av en jury bestående av experter inom arbetsmiljö och hälsa.

- Nu när många verksamheter går in i nya arbetssätt eller för den delen återgår till ”det normala” är det viktigt att fokusera på det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vi vill synliggöra de organisationer och företag som aktivt arbetar för att tillgodose en sund arbetsmiljö och ett friskt arbetsklimat både på och utanför den fysiska arbetsplatsen, säger juryns ordförande Göran Hägglund.

Volvo Cars, som vann förra året, uppmanar alla att nominera sin arbetsgivare, eller sin arbetsplats till utmärkelsen Sveriges friskaste företag. Det är en bekräftelse på att företagets strategi och insatser inom arbetsmiljöarbetet får ett högt betyg.

- Vi är glada och stolta att Volvo Cars utsågs till Sveriges friskaste företag 2020 och att vårt arbete för en hälsosam livsstil och företagskultur uppmärksammas. Tillsammans med våra medarbetare och fackliga partners arbetar vi med företagshälsovården för att skapa en arbetsplats där säkerhet och omtanke inkluderas i allt vi gör. Med tanke på att 2020 var ett annorlunda år präglat av en pandemi, kändes utmärkelsen särskilt viktig, säger Michael Gustafsson, Head of Health, Safety & Security, Volvo Cars.

Nomineringsperioden pågår mellan 1 november och 10 december. De som går vidare till steg två kontaktas därefter för mer fördjupade frågor, och finalisterna utses under mars månad.

Vinnaren av utmärkelsen Sveriges friskaste företag presenteras under våren 2022. Läs mer och nominera ditt företag på www.sverigesfriskasteforetag.se

För mer information kontakta:

Åsa Rex Nygård, marknads- och kommunikationschef Feelgood, 070-728 56 50, asa.rexnygard@feelgood.se

Sara Lundgren, projektledare för Sveriges friskaste företag, 076-339 06 06, sara.lundgren@feelgood.se

Om Feelgood

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet. Feelgood hjälper företag och organisationer att förbättra produktivitet och sänka kostnader genom att arbeta systematiskt och förebyggande med arbetsmiljö, hållbar hälsa, ledarskap, medarbetarskap och vid behov rehabilitering eller krishantering. Företaget har idag 700 medarbetare som möter kunderna både digitalt och på ca 120 platser i Sverige. Totalt omfattar Feelgoods 8 000 kunder över 800 000 medarbetare. Feelgood grundades 1995 och ägs sedan 2021 av den finska vårdkoncernen Terveystalo Healthcare OY. www.feelgood.se