Ny studie visar goda förutsättningar för ett förlängt arbetsliv

En studie från hälsoföretaget Feelgood indikerar att vi behöver leta efter nya nycklar till hur vi ska få människor att arbeta längre. Uppfattningen att vi inte orkar arbeta längre pga sämre hälsa när vi närmar oss pensionsålder, eller att vi inte finner arbetet meningsfullt eller känner oss delaktiga verkar inte stämma. Om relationen mellan hur vi mår och hur länge vi arbetar skulle hållas konstant så skulle vi arbeta mycket längre än vi gör idag.

Feelgoods slutsatser presenteras i Feelgoods Jobbhälsorapport 2018 i Almedalen tisdag 3 juli 2018. Rapporten bidrar med nya insikter till diskussionen om vilka insatser som krävs för ett längre arbetsliv.

De viktigaste fynden är att ju äldre man blir desto bättre tycks man trivas med sitt arbete och att hälsan inte på något påtag­ligt sätt försämras i äldre åldersgrupper. Samtidigt finns det tecken på att de yngre grupperna på arbetsmarknaden inte uppskattar arbetslivet fullt så mycket som de äldre.

Det krävs nya åtgärder för att förlänga arbetslivet
Rapporten bekräftar att den äldre delen av arbetskraften har goda förutsättningar för att orka arbeta längre. Varken hälsa eller upplevelsen av den egna arbetssitu­ationen tycks förändras nämnvärt med åldern.

-       Det är osannolikt att enbart försämrad hälsa förklarar så pass mycket av det stora tappet i sysselsättningsgrad i sextioårsåldern. Dessutom ser vi att jämfört med yngre upplever äldre att de är mer delaktiga och engagerade i sitt arbete. För att finna nycklarna till att ha människor kvar i arbete behöver vi ompröva vilka hindren är, säger Joachim Morath, VD Feelgood.

Oroande tecken hos den yngre arbetskraften
Yngre personer har totalt sett lägre sjukfrånvaro, men högre upprepad sjukfrånvaro än äldre. Yngre tenderar också att vara mindre nöjda än äldre med sin arbetssituation. Kan vi lita på att dagens 30-åringar kommer att vilja arbeta längre än sina föräldrar? Vi kanske borde fokusera mer på förutsättningarna för den yngre arbetskraften att arbeta längre. Det är inte säkert att dagens 30-åringar kommer att vara lika friska och nöjda som dagens 60-åringar när det är deras tur att fundera på hur länge de vill och orkar arbeta.

För mer information ladda ner Feelgoods Jobbhälsorapport 2018 på www.feelgood.se/almedalen

Stockholm 2018-07-02

Johan Mähler
Försäljnings- och marknadschef, Feelgood
E-post: johan.mahler @feelgood.se

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag och verkar inom företagshälsa, träning, och sjukgymnastik. Vi erbjuder innovativa hälsotjänster till företag, organisationer och privatpersoner. Vårt motto är att satsningar på hälsa ska vara en lönsam investering, genom ökad produktivitet och sänkta kostnader för ohälsa i företag och ökad livskvalitet för privatpersoner. Feelgood är ett rikstäckande företag med cirka 500 medarbetare och levererar hälsotjänster nära 200 enheter över hela landet. Företaget grundades år 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm lista över små bolag. www.feelgood.se.

* Datat som rapporten utgår ifrån är baserat på ett stort antal enkätfrågor från Feelgoods hälso-, arbetsmiljö- och livsstilsundersökning som består av 140 frågor och har besvarats av cirka 20 000 personer årligen sedan 2008. Resultaten i denna rapport är baserade på datamaterialet från 2017 års HALU-undersökning, vilket täcker in ett brett spektrum av typer av arbetsmiljö.