Årets jämställdhets- och mångfaldspris 2022 går till Philip Erlandsson på Nordea

Centrala Jämställdhets- och Mångfaldskommittén delar sedan 1993 årligen ut Annas jämställdhets- och mångfaldspris. I år går priset till Philip Erlandsson, Chef för Nordea Markets för sitt arbete med att förbättra jämställdheten på sin enhet.

När könsfördelningen 2017 var 90/10 till männens fördel, införde Philip jämställdhet, mångfald och inkludering som tydliga affärsmål för enheten Fixed Income, Nordea Markets. Samma enhet har nu 2022 en könsfördelning på 57/43, vilket är en betydande förändring. Genom att inkludera medarbetare och delegera ansvar har avdelningen blivit en mer attraktiv, öppen, tillitsfull och mångfacetterad arbetsplats där också åldersmångfald har blivit en självklarhet.

- Temat är mångfacetterat och komplext varför jag är särskilt glad att vi som organisation vågat öppna dialogen och åstadkommit förändring. Mot bakgrund av tidigare pristagare är jag också otroligt glad och stolt över att vårt arbete uppmärksammats i samma kategori, säger Philip Erlandsson.

Priset delas ut årligen för goda och inspirerande initiativ eller aktiviteter för en ökad jämställdhet och/eller mångfald inom bank- och finansbranschen. Prisutdelningen äger rum på mångfaldagen 29 november.

- Philips arbete är ett utmärkt exempel som bevisar att vi att genom målmedvetenhet och engagemang kan skapa bättre förutsättningar för inkludering och jämställdhet i finansbranschen. Det är imponerande att se en sådan konkret förändring på kort tid säger Sandra Åkerfors som är ordförande i centrala jämställdhets- och mångfaldskommittén.

Om Anna-priset
Annas jämställdhets- och mångfaldspris, Anna-priset, instiftades 1993 till minne av Anna C Persson-Collert. Anna C Persson-Collert var före sin bortgång ordförande i kommittén. Priset delas årligen ut till enskild person, företag, klubb, projekt eller arbetsgrupp inom bank- och finansbranschen för goda insatser inom jämställdhets- och mångfaldsarbetet.

Om Centrala jämställdhets- och mångfaldskommittén
Centrala Jämställdhets- och mångfaldskommittén består av ledamöter från Bankernas Arbetsgivareorganisation (BAO) och Finansförbundet. Kommittén har till uppgift att följa, främja och utvärdera jämställdhets- och mångfaldsutvecklingen inom bank- och finansbranschen samt bidra till arbetet med dessa frågor i bankerna/företagen i branschen.

Anna Kjellander
anna.kjellander@finansforbundet.se