BNP Paribas Personal Finance och Finansförbundet tecknar kollektivavtal

BNP Paribas Personal Finance och Finansförbundet har tecknat ett kollektivavtal för bankens anställda i Sverige. Avtalet träder i kraft 1 april 2022.

Kollektivavtalet omfattar samtliga anställda på BNP Paribas Personal Finance i Sverige, vilket är cirka 75 personer. Den svenska verksamheten är en del av den globala koncernen BNP Paribas Personal Finance, som totalt har över 19 000 anställda i 30 länder. I Sverige drivs verksamhet bland annat under namnet SevenDay Bank.

Avtalet träder i kraft 1 april 2022. Pensionsavtalet börjar gälla från 1 januari 2023. Diskussioner har pågått under några månaders tid och avtalet skrevs under på tisdagen.

– Det är oerhört roligt att BNP Paribas Personal Finance ser värdet av att teckna kollektivavtal för sina anställda. Vi tar gemensamt ansvar för schyssta villkor i branschen. Det innebär en trygghet och tydlighet både för de anställda och för banken, säger Ulrika Boëthius, Finansförbundets ordförande.

Avtalet innebär bland annat att möjligheterna till fackligt inflytande ökar på arbetsplatsen.

– Vi är mycket glada över att ha ingått ett avtal med Finansförbundet. Avtalet innebär att våra svenska medarbetare får bättre villkor än tidigare. Bara det är mycket glädjande. Dessutom kompletterar avtalet även den nordiska resa vår organisation är på, där vi vill harmonisera arbetsvillkor så långt det är möjligt över nationsgränserna, så att våra medarbetare upplever att de arbetar i samma organisation, säger Maja Granborg, Nordic HR Director för BNP Paribas Personal Finance.

Finansförbundets presskontakt