Det sociala hållbarhetsarbetet behöver prioriteras högre i finansbranschen

Finansförbundets kongress 2022 uppmanar till en högre prioritering av det sociala hållbarhetsarbetet i ett kongressuttalande.

Hela finansbranschen står inför en stor omställning. I samband med att samhället ställer om har branschens aktörer ett stort ansvar att bidra till omställningen för ett hållbart samhälle.

Hållbarhet har också seglat upp som en prioriterad och aktuell fråga bland Finansförbundets medlemmar. Hela 33 procent anger att det är en av de mest engagerande frågorna och 45 procent ser det som ett viktigt ämne för branschens utveckling. Medlemmarna anser också att de regelverk som instiftats är gedigna och att arbetsgivarna tar dem på stort allvar.

Ett viktigt perspektiv är dock medarbetarnas förutsättningar och förmåga att på ett bra sätt kunna ta till sig de nya reglerna. Finansförbundet ser också att en större tyngdvikt måste läggas på den sociala hållbarheten inom ESG (Environmental, Social, Governance). Här har branschen ett ansvar både externt och internt i den egna organisationen, framför allt mot medarbetarna. Social hållbarhet berör också villkor, jämställdhet, mångfald, ökat medbestämmande och inflytande. Dessa områden måste prioriteras. Från och med januari 2023 tar Sverige över ordförandeskapet i EU, vilket är ett gyllene tillfälle att säkra detta.

Kongressen uppmanar nu därför till att;

• Större fokus läggs på den sociala hållbarheten såväl i reglering som hos svenska finansföretag.
  • Finansförbundets medlemmar ges ett högre medbestämmande och inflytande i hållbarhetsarbetet på arbetsplatserna.
  • Medarbetares perspektiv inhämtas och tas hänsyn till vid införandet av de stora och omfattande regelverk inom hållbar finans som väntas.

För fler frågor kontakta:
Anna Kjellander, Pressansvarig
press: 08-614 03 01