Finansförbundet stödjer IF Metall i konflikten på Tesla

Den svenska modellen är en självklarhet för Finansförbundet. Därför ställer sig Finansförbundet bakom IF Metalls strejk för medlemmarnas rätt till kollektivavtal.

Finansförbundet uttrycker sitt stöd till IF Metall i konflikten på Tesla. IF Metall har under en lång period förhandlat med Tesla om att teckna kollektivavtal. Men Tesla har lämnat förhandlingsbordet med besked om att kollektivavtal “inte är vägen framåt för dem”. IF Metall har därför inlett konflikt i form av total arbetsnedläggelse av allt arbete inom förbundets områden i hela Sverige.

Den svenska modellen, där arbetsmarknadens parter tar gemensamt ansvar för villkoren på arbetsplatsen, är en självklarhet för Finansförbundet. Den har i nästan 100 år har varit en framgångsfaktor för svensk arbetsmarknad och konkurrenskraft. Därför ställer sig Finansförbundet bakom IF Metalls strejk för medlemmarnas rätt till kollektivavtal.

- Tesla är ett modernt bolag, naturligtvis ska de ansluta sig till de system och normer som råder på svensk arbetsmarknad. Det är också självklart att anställda ska kunna gå ut i konflikt för att få till goda villkor och kollektivavtal på sina arbetsplatser. Det är en viktig rättighet som aldrig får ifrågasättas. Därför stöttar Finansförbundet IF Metalls konflikt, säger Ulrika Boëthius, ordförande för Finansförbundet.

För fler frågor kontakta:
Anna Kjellander, Pressansvarig
press: 08-614 03 01