Göteborgsstudenter årets vinnare av Finansförbundets uppsatsstipendium

Årets uppsatsstipendiater Clara Sjögren Nyberg och Felicia Fritz på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet belönas med 25 000 kronor för sin uppsats ”Hybridkontoret – Det nya svarta? Distansarbetets påverkan på ledarskap och arbetstillfredsställelsen hos medarbetarna”.

– Clara och Felicia lyfter genom sin uppsats en för Finansförbundet synnerligen relevant och högaktuell fråga. En fråga som egentligen inte bara påverkar anställda inom finansbranschen utan arbetsmarknaden i stort. Uppsatsen är såväl välskriven som underbyggd med goda teorier och tidigare forskning. Helt klart värdiga vinnare av Finansförbundets uppsatsstipendium, säger Ulrika Boëthius, ordförande för Finansförbundet.

När svenska myndigheter i början av mars 2020 både rekommenderade och uppmanade till arbete och högskolestudier på distans mottogs det väldigt olika. Vissa ställde sig betydligt mer positiva till det medan andra upplevde det som en utmaning.

Lika förutsättningar, olika utfall
– Många saker som vi trodde skulle visa sig ha en påverkan på de anställdas välmående och synen på distansarbete visade sig inte stämma, säger Felicia Fritz.

Två personer hade nästan identiska förutsättningar och ändå skilde det sig åt hur de förhöll sig till distansarbetet, den ena var mer positivt inställd än den andra, fortsätter hon. Det hade inte heller någon betydelse om personen i fråga hade en extrovert personlighet.

– Det vi såg som avgörande för välmående var främst hur deras sociala liv såg ut. De personer som hade sitt huvudsakliga sociala umgänge på kontoret hade det tuffare när hemarbetet blev aktuellt till skillnad mot de personer som hade ett större socialt umgänge utanför kontoret. Nu hade de mer tid över för sin familj och sina vänner, säger Clara Sjögren Nyberg.

Om uppsatsen
Studien genomfördes under hösten 2020 med syfte att bland annat se hur medarbetarnas arbetstillfredsställelse har påverkats och förändrats när arbetet övergått till distans med social distansering i spåret av den pågående pandemin.

Finansförbundets stipendium
Två gånger per år delar Finansförbundet ut ett pris för den studentuppsats som är mest intressant ur ett fackligt perspektiv och som handlar om aktuella ämnen som berör bank- och finansbranschen, arbetsmarknaden, fackliga organisationer, anställda eller arbetsgivare.

Fakta om uppsatsvinnarna:

Namn: Clara Sjögren Nyberg
Ålder: 26 år
Bor: För tillfället i Lissabon, annars i Göteborg.
Från: Umeå
Aktuell som: Finansförbundets uppsatsvinnare höstterminen 2020

Namn: Felicia Fritz
Ålder: 23 år
Bor: Göteborg
Från: Sjöbo i Skåne
Aktuell som: Finansförbundets uppsatsvinnare höstterminen 2020

Juryns motivering
Uppsatsen tar upp ett för Finansförbundet relevant och högaktuellt område: Hur distansarbete på grund av coronapandemin påverkat och fortsätter påverka de anställdas tillfredställelse. Vidare visar uppsatsen hur ledarskapets möjligheter förändrats av distansen och att kommunikationen mellan chef och medarbetare kräver mer tydlighet och bättre planering. Studien visar att ledarskap på distans kräver en kontinuerlig anpassning på individuell nivå för att upprätthålla arbetstillfredsställelsen hos medarbetarna.

Uppsatsen är välskriven och genomarbetad samt refererar till etablerad forskning inom områdena distansarbete, arbetstillfredsställelse och ledarskap.

Läs mer om uppsatsen

Läs mer om Finansförbundets uppsatsstipendium