Klarna tecknar avtal med Finansförbundet

Report this content

Finansförbundet välkomnar Klarna till finansbranschens kollektivavtal. Från och med 1 januari 2024 kommer Klarna att vara anslutna till BAO, arbetsgivarna inom bank och finans, och omfattas av Finansförbundets kollektivavtal.

Unionen och Sveriges Ingenjörer har tagit stort ansvar i att driva processen om kollektivavtal vid Klarna och meddelade under fredagskvällen, tillsammans med Klarna, att strejken är avblåst. Ett kollektivavtal är tecknat med Finansförbundet och BAO, arbetsgivarna inom bank och finans.

- Finansförbundet välkomnar Klarna. Vi är glada över att ledningen ser fördelarna med att låta sina anställda omfattas av ett kollektivavtal som är anpassat för den komplexa finansbransch där Klarna som bank befinner sig. Nu börjar en viktig uppgift att stötta den lokala processen med att implementera kollektivavtalet. Jag ser fram emot dialogen med medlemmar och förtroendevalda på Klarna om detta, säger Ulrika Boëthius.

Från och med 1 januari 2024 ansluts Klarna som delägare i BAO, arbetsgivarna inom bank och finans. Klarna omfattas då av kollektivavtal mellan BAO och Finansförbundet, Sveriges Ingenjörer och Akavia.

För fler frågor kontakta:
Anna Kjellander, Pressansvarig
press: 08-614 03 01
press@finansforbundet.se

Om Finansförbundet
Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank- och finansbranschen med drygt 32 500 medlemmar, varav 26 000 är yrkesverksamma. Finansförbundet är det självklara valet för alla som arbetar inom finansbranschen, oavsett utbildningsbakgrund och befattning. Finansförbundet är partipolitiskt obundet och är ett av förbunden som ingår i TCO.