Nytänkande uppsats på jämställdhet och mångfaldsområdet prisas

Varje år delar Finansbranschens Centrala Jämställdhets - och Mångfaldskommittén ut ett uppsatsstipendium för att sprida kunskap om forskning och nytänkande inom jämställdhets- och mångfaldsområdet. I år tilldelas priset till Elin Hoffman och Emma Rohdin för uppsatsen ”Dags att klättra upp i trädet” - En kvalitativ studie om att med rätt förutsättningar kan alla klara av arbetet.

Bank- och finansbranschens uppsatsstipendium 2023 innebär att Finansbranschens Centrala Jämställdhets - och Mångfaldskommitté årligen delar ut ett uppsatsstipendium för att sprida kunskap om forskning och nytänkande inom jämställdhets- och mångfaldsområdet. Pristagarna för 2023 får ett stipendium om 20 000 kr för uppsatsen.

Mottagare av 2023 års stipendium är uppsatsen ”Varsågod att klättra upp i trädet - en kvalitativ studie om att med rätt förutsättningar kan alla klara av arbetet” författad av Emma Rohdin och Elin Hoffman från Personalvetarprogrammet på Umeå Universitet.

Den kvalitativa studien framhäver att personer med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) möter sämre villkor i arbetslivet, med högre arbetslöshet och lägre sysselsättning. Den understryker vikten av samhällelig inkludering, vilket reflekteras i FN:s mänskliga rättigheter om rätten till arbete.

- Uppsatsen visar en tydlig koppling mellan mångfald och inkludering som i många fall handlar just om anpassning och lyhördhet för olika behov. Studien kan förhoppningsvis ge företag inspiration kring vilka anpassningar som kan göras, i syfte att inkludera och ta tillvara på kompetens på bästa sätt, säger Sandra Åkerfors, ordförande i Centrala jämställdhets- och mångfaldskommittén.

Genom att välja ”Varsågod att klättra upp i trädet - en kvalitativ studie om att med rätt förutsättningar kan alla klara av arbete” till årets uppsats vill Centrala Jämställdhets- och Mångfaldskommittén belysa att det är viktigare än någonsin att spegla samhället som ett företag verkar i, och där inkluderande arbetsklimat bidrar till att skapa en attraktiv bransch för alla - oavsett kön, könsidentitet eller uttryck, etnicitet, religion, sexuell läggning, funktionsvariation eller ålder.

Om Centrala jämställdhets- och mångfaldskommittén
Centrala Jämställdhets- och mångfaldskommittén består av ledamöter från Bankernas Arbetsgivareorganisation (BAO) och Finansförbundet. Kommittén har till uppgift att följa, främja och utvärdera jämställdhets- och mångfaldsutvecklingen inom bank- och finansbranschen samt bidra till arbetet med dessa frågor i bankerna/företagen i branschen.

För fler frågor kontakta:
Anna Kjellander, Pressansvarig
press: 08-614 03 01