Så mycket ökade lönerna i finansbranschen 2019

Nu har Finansförbundet och Bankernas arbetsgivareorganisation (BAO) sammanställt den gemensamma lönestatistiken för 2019. Statistiken visar att löneutvecklingen i branschen varit god – men att det finns skillnader mellan olika yrkesgrupper och befattningar.

Finansbranschen har stor lönespridning mellan olika yrkesgrupper. Dessutom byter många anställda arbetsuppgifter och gör karriär under året, vilket ofta ger en bättre löneutveckling. Rensar man lönestatistiken för sådana förändringar och enbart granskar de individer med samma arbetsuppgifter och samma arbetsgivare som året innan, har den genomsnittliga löneökningstakten varit 3,5 procent för både män och kvinnor.

– Statistiken visar att det lönar sig att byta arbetsuppgifter och arbetsgivare. Vi önskar förstås att arbetsgivarna skulle göra mer för att behålla sina kompetenta medarbetare och värdera deras arbete högre, säger Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius.

Den genomsnittliga löneutvecklingen i finansbranschen under 2019 var 4,4 procent. Män hade en något bättre löneutveckling (4,4 procent) jämfört med kvinnor (4,3 procent). Dessa siffror visar löneutvecklingen för personer som varit anställda i företag anslutna till Bankernas arbetsgivareorganisation (BAO), både 2018 och 2019 (identiska individer). I siffran ingår alla förändringar av lön som skett under året, inte bara den årliga lönerevisionen.

– Finansbranschen har haft en god löneutveckling även under 2019. Men vi ser att löneökningarna fördelats ojämnt mellan olika grupper. Och tyvärr också mellan män och kvinnor, säger Ulrika Boëthius.

Ulrika Boëthius är framför allt bekymrad över att kvinnor återigen får lägre löneökningar än män. Finansförbundet och BAO är sedan länge överens om att minska lönegapet mellan män och kvinnors löner. Då måste de finansanställda kvinnornas löner öka mer än männens.

– När lönestatistiken visar att löneskillnaderna mellan män och kvinnor inte minskar utan tvärtom ökar är det tyvärr ett kvitto på att arbetsgivarna inte levt upp till det som vi kommit överens om. Jag förväntar mig en förklaring från arbetsgivarna varför det blivit så här, säger Ulrika Boëthius.

För anställda som omfattas av Finansförbundets avtal med Svensk Handel (Forex och X-change) genomförs avtalsförhandlingar under våren 2020.

För mer information, vänligen kontakta Finansförbundets presstjänst, tel. 08-614 03 01 eller press@finansforbundet.se.

Olof Klingvall

Citat