Sociala dimensionen saknas i svensk lagtext om hållbarhetsredovisningar

Finansförbundet välkomnar ny lagstiftning för uttalade krav på företagens hållbarhetsredovisning men saknar skarpa formuleringar för den sociala hållbarhetsdimensionen. Det konstateras i remissyttrandet som skickades till Justitiedepartementet i veckan.

Finansförbundet har skrivit ett remissyttrande och välkomnar förslaget till ny lagstiftning för utökade krav på företagens hållbarhetsredovisning, baserat på EU-direktivet CSRD (Corporate Sustaianble Reporting Directive).

En förbättrad rapportering möjliggör för investerare och konsumenter att fatta välgrundade beslut, inte minst för att styra om kapital från fossilintensiv verksamhet till grönare alternativ. Men förbundet vill förstärka formuleringar om den sociala hållbarhetsdimensionen i det svenska lagstiftningsförslaget och saknar skarpa formuleringar för fackets roll i det sociala hållbarhetsarbetet.

- Den lokala fackliga organisationen är viktig vad gäller villkoren för medarbetarna. De här delarna av lagtexterna handlar om respekt för mänskliga rättigheter, motverkande av korruption, med mera. Avsikten med förordningen som EU-kommissionen ursprungligen formulerade i CSRD-direktivet behöver vara tydlig även i den svenska lagtexten, säger Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet.

Svensk lagstiftning ska nu anpassas för att gå i linje med EU-direktivet (CSRD). Direktivet innebär att företagen ska lämna hållbarhetsinformation om miljö, samhällsansvar och bolagsstyrning (ESG) i sin hållbarhetsrapportering. Detta för att finansmarknaden ska kunna styra kapital mot hållbara investeringar och tillväxt.

På ett övergripande plan ställer sig Finansförbundet positivt till slutbetänkandet. Men för att lyckas implementera den lagstiftning som träffar finanssektorn behöver de finansanställda rätt förutsättningar, i form av kompetenslyft och ny expertis. Annars riskerar implementeringen av lagarna bli bristfällig och inte uppfylla sitt syfte.

- Vi föreslår att hållbarhetsarbetets olika dimensioner, framför allt den sociala dimensionen gällande arbetstagares rättigheter och arbetsvillkor och den lokala fackliga organisationens rätt till dialog, explicit tas med i den svenska lagtexten. Det är en central facklig fråga att diskutera relevant information och metoder för att kunna ta till sig och kontrollera hållbarhetsinformation på Sveriges arbetsplatser. Det här blir särskilt viktigt för finansbranschen och dess nyckelroll i den gröna omställningen, säger Ulrika Boëthius.

Läs hela remissyttrandet här.

Läs slutbetänkandet här

För fler frågor kontakta:
Anna Kjellander, Pressansvarig
press: 08-614 03 01