Uppsats om kvinnliga aktieanalytiker prisas av Finansförbundet

”Stockholmsbörsens aktiedrottningar” – det är namnet på den uppsats som får höstens uppsatsstipendium av Finansförbundet. Uppsatsförfattarna Julia Gustafsson och Cecilia Johnell vid Handelshögskolan i Stockholm delar på prissumman på 25 000 kronor.

I sin uppsats har stipendiaterna djupintervjuat 14 kvinnliga aktieanalytiker om hur de upplever sin yrkesroll. Finansförbundets jury motiverar valet av vinnaruppsats så här:
”Med en väl utförd kvalitativ metod beskriver uppsatsen verkligheten för kvinnor som arbetar i finansbranschens mansdominerade sektorer. Uppsatsen beskriver hur kvinnliga aktieanalytiker upplever sin vardag, sin arbetssituation och sin arbetsmiljö på Stockholms aktiemarknad. Uppsatsförfattarna ger en nyanserad bild och återger kvinnornas perspektiv på att arbeta i en mansdominerad sektor. Både det fördelaktiga som kommer av att sticka ut – men också det negativa, att behöva anpassa sig till en hård, ibland sexistisk jargong, och att hållas utanför homosociala strukturer.”

– Vår viktigaste slutsats är att det finns väldigt många möjligheter som kvinna inom finansbranschen. Men som kvinna tvingas man ibland att behöva möta utmaningar som manliga kollegor inte behöver. De kvinnor vi intervjuat har inga eller några få kvinnliga kollegor och många beskriver det som en speciell position. Som kvinna blir du då mer synlig och lättare ihågkommen för dina prestationer, säger Julia Gustafsson.

För att locka fler kvinnor att jobba i finansbranschen lyfter uppsatsförfattarna fram vikten av kvinnliga förebilder när företagen besöker högskolor.

Dessutom bör arbetsplatserna aktivt arbeta med att behålla de kvinnor som redan arbetar där och att underlätta för dem. Det är svårt att hela tiden behöva vara normbrytande och många av de unga kvinnorna vi intervjuade förklarade att de inte kunde se sig själva i rollen som aktieanalytiker om de ska kunna skapa en familj, säger Cecilia Johnell.

Finansförbundets uppsatsstipendium delas ut två gånger per år, en gång på vårterminen och en gång på höstterminen. Prissumman är upp till totalt 25 000 kronor per termin.

Kontaktperson:

Åsa Berner, pressansvarig Finansförbundet