Findus samarbete med Sveriges skolkockar gör menyerna grönare

Flera hundra kockar i Sverige har deltagit i Findus Green Cooking Academy – ett forum där yrkeskockar utbildas i vegetarisk matlagning. Findus har drivit utbildningen i två år och under förra veckan hölls en Green Cooking Academy i Stockholm, som gav nya insikter kring grön matlagning.

Utbildningen Green Cooking Academy är ett resultat av en fokusstudie som Findus genomförde bland 40 yrkeskockar. Studien visade att andelen vegetarisk mat ökar i de offentliga köken. Trots det hade de tillfrågade kockarna funderingarna kring hur råvarorna ska tillagas och hur stor efterfrågan är. Sedan 2017 har över hundratals kockar utbildats och senaste gången var i Stockholm med sammanlagt 17 deltagare.

–Under eftermiddagen lagade vi inte bara god vegetarisk mat, utan hade även många intressanta diskussioner kring vad vi tillsammans kan göra för att eleverna ska äta och uppskatta den gröna maten. I mötet med kockarna blir det nämligen uppenbart att en av de största utmaningarna de möter är att överhuvudtaget få eleverna till matsalen, säger Maria Svantemark, Nordic Sustainability Manager på Findus.

Kockarna delade under eftermiddagen med sig av många kreativa lösningar, som salladsbarer där eleverna själva får bygga sin lunchsallad, eller möjligheten att provsmaka maten innan de lägger den på tallriken.

–Samtalen stärker min tro på att det är endast tillsammans med skolkockarna själva som vi kan göra skolornas menyer grönare. Som leverantör av gröna lösningar så är vi direkt beroende av skolkockarnas erfarenheter, kunskap och input. Vi kommer fortsätta att arbeta hårt för att tillsammans med kommuner, inköpsansvariga, måltidschefer och inte minst drivna, kreativa och kompetenta skolkockar runt om i landet göra svenska skolors menyer grönare, säger Maria Svantemark.

För mer information om Findus Green Cooking Academy samt vegetarisk och hållbar matlagning kontakta Maria Svantemark, Nordic Sustainability Manager på Findus Sverige ABs presstelefon, 070-1452891.

Findus Sverige AB, som är en del av Nomad Foods, är ett av landets ledande livsmedelsföretag. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Fakta om Findus utbildning Green Cooking Academy

Sedan två år tillbaka driver Findus Green Cooking Academy, ett forum där kockar utbildas i vegetarisk matlagning.Kockarna som kommer från offentlig ellerprivat verksamhet lär sig vegetarisk matlagning genom teori såväl som praktisk träning. Under utbildningen diskuteras även utmaningar med vegetarisk och hållbar matlagningI kursen lyfts fem viktiga utbildningsområden:

• Få gästen att välja grönt
  • Laga grönt som mättar
  • Spara tid, pengar och klimat
  • Motverka idétorka
  • Sätt smak, textur och dekoration

Slutligen tillagas ett antal vegetariska rätter som vi sedan gemensamt äter. Utbildningen sträcker sig över 4 timmar (1 tim teori + 3 tim matlagning) men kan skräddarsys efter önskemål. Utbildningen håller till antingen i Findus lokaler eller ute hos deltagarna. Exempel på kommuner som har valt att utbilda medarbetare är Trollhättans kommun, Helsingborgs stad och Tyresö kommun.