First Camp-koncernen rekryterar tungviktare från Legoland

First Camp-koncernens dotterbolag Jesperhus Feriepark, en av Danmarks ledande semesterdestinationer för barnfamiljer, rekryterar Henrik Munksgaard som ny VD. Henrik har bland annat varit Park Operations Director för Legoland i Billund i nio år.

Jesperhus förvärvades av First Camp i december 2021 och drivs som ett eget dotterbolag under eget varumärke. Sedan förvärvet har Jesperhus haft en mycket stark utveckling med bibehållen hög gästnöjdhet och starka finansiella resultat.

På Jesperhus drivs ett kreativt arbete i världsklass där digitalt innehåll och den fysiska gästupplevelsen vävs samman. Destinationens YouTube-kanal är den största bland barnfamiljer i Danmark och har hittills över 200 miljoner visningar.

”VD-rollen i Jesperhus – Skandinaviens Disney – är en av de mest spännande rollerna i dansk besöksnäring och vi har haft många starka kandidater i rekryteringsprocessen. Jag är väldigt glad över att Henrik valt att komma till oss. Han har många goda erfarenheter från bland annat Legoland och restaurangbranschen som kommer att bidra till att fortsätta utveckla Jesperhus”, säger Johan Söör, koncernchef i First Camp och styrelseordförande i Jesperhus Feriepark.

Henrik Munksgaard kommenterar:

“Under ett antal år har jag följt Jesperhus med beundran och sett den fantastiska utveckling Jesperhus har gått igenom. En utveckling där karaktärerna från det digitala universum väcks till liv i temaboendet, liveshowerna, alla aktiviteter och nu blivit en integrerad del av den vackra parken och den lokala omgivningen. Samtidigt med en personal som verkligen vet hur man levererar fantastiska upplevelser till våra många gäster. Därför är det med stor glädje jag tar mig an uppgiften att stå i spetsen för Jesperhus och fortsätta denna utveckling.”

Henrik kommer närmast från en roll som COO i MCH, en koncern i Herning med arenadrift, mässhall och konferensanläggning. 2014-2023 var han verksam som Park Operations Director på Legoland Billund och dessförinnan chef för passagerarservice på Billunds flygplats. Nuvarande VD för Jesperhus, Thomas Buch Tøstesen, har valt att gå vidare till en ny roll och VD-skiftet äger rum i månadsskiftet maj/juni.

Koncernchef First Camp och styrelseordförande Jesperhus Feriepark

Henrik Munksgaard