First Camp stärker sitt hållbarhetsarbete med ny ESG Manager

First Camp, Skandinaviens ledande campingkedja, tar ytterligare ett steg i sitt engagemang för hållbarhet och miljö genom att välkomna Jenny Ell som ny ESG Manager. Jenny Ell, som tidigare arbetat med hållbarhet på Kungsängen och har flera års erfarenhet inom området, tillträdde sin nya roll i maj 2024.

First Camp har de senaste åren fokuserat på att stärka sitt hållbarhetsarbete, bland annat är målsättningen att nya destinationer som förvärvas ska bli miljögodkända inom två år. I Sverige är 97% av destinationerna godkända och man arbetar aktivt med de nya förvärv som skett senaste åren i både Danmark och Norge. I kedjan arbetar man idag med Green Key som är en internationell miljömärkning som ställer höga krav på hållbarhet, miljöledning, och minskad klimatpåverkan inom turism och besöksnäring. Detta inkluderar exempelvis initiativ för att minska CO2-utsläpp och omställningen till elfordon.

"Jag är mycket glad över att kunna välkomna Jenny till First Camp. Hållbarhet är ett av de viktiga områdena där vi vill vara ett föredöme i campingvärlden, både när det gäller att ta hand om klimat och miljö som är vårt skyltfönster och arbetsplats, och inom sociala frågor, till exempel att vara en professionell arbetsgivare. Med Jennys erfarenhet och passion för hållbarhetsfrågor är jag övertygad om att vi kommer att stärka vår position inom hållbar turism", säger Johan Söör, VD på First Camp.

Jenny Ell ser fram emot sin nya roll och de möjligheter som den innebär för att driva hållbarhetsarbetet framåt.

"Jag är väldigt entusiastisk över att börja på First Camp och bidra till att stärka hållbarhetsarbetet. Min övertygelse är att hållbarhet inte bara har en positiv inverkan på människor och planeten utan också förbättrar företags konkurrenskraft. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med mina nya kollegor för att stötta och rådge hela koncernen i vår gemensamma strävan mot en mer hållbar framtid", säger Jenny Ell.

First Camp har som mål att integrera ytterligare hållbarhetsinitiativ i flera delar av sin verksamhet, exempelvis inom företagets food & beverage-koncept samt städ- & vaktmästeri, och fortsätta att vara en föregångare inom hållbar turism i Skandinavien.

Läs mer på: https://firstcamp.se/om-first-camp/hallbarhet/miljoarbete

För ytterligare information, kontakta:

Jenny Ell
ESG Manager, First Camp
jenny.ell@firstcamp.se
+46 (0)72-660 31 78

Johan Söör
VD, First Camp
johan.soor@firstcamp.se

Om oss

First Camp är Skandinaviens största campingkedja, med över 70 destinationer från svenska Boden i norr till danska Frigård i söder, inklusive fyra destinationer i Norge. Även varumärkena Leksand Resort, Kronocamping Lidköping och Jesperhus Feriepark ingår i koncernen. First Camps hjärta klappar för alla som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält och koncernen har årligen cirka sex miljoner gästnätter. Företaget brinner för att tillgängliggöra natursköna och vackra platser, och omsorgsfullt utformade upplevelser. First Camp vill bli den världsledande campingkedjan, genom sitt tydliga fokus på innovationer och branschutveckling, satsningar på hållbarhet och givetvis – fantastiskt nöjda gäster.