Ökad global efterfrågan på datacenter: Flexenclosure etablerar sig i Lidköping med sin andra produktionsanläggning

Report this content

Flexenclosure, den svenska designern och tillverkaren av prefabricerade datacenter, etablerar sig på Hovby flygplats i Lidköping. Det blir Flexenclosures andra produktionsanläggning. Man har sedan tidigare en fabrik med kontor i Vara.

-       Vi har nått stora globala framgångar med våra moderna och prefabricerade datacenter eCentre. För att möta våra kunders efterfrågan på kortare leveranstider och ökade volymer säkerställer vi kommande leveranser inom detta produktområde med den nya fabriken i Lidköping. Tillverkning av eCentre kommer även att fortsätta i Vara, säger Marcus Karlsson, platschef Flexenclosure Vara.

-       Det är en stor satsning för Flexenclosure och vår fortsatta resa som framgångsrikt svenskt globalt tillväxtföretag.

Nyanställningar i såväl Vara som Lidköping

Flexenclosure kommer från januari att förbereda Hovby flygplats för industrialiserad tillverkning av eCentre. eCentre är kundanpassade och prefabricerade datacenter som tillverkas i Sverige för vidare leverans till kunder världen över, ofta telekomföretag i utvecklingsländer som Colombia och Angola men även nu senast Australien. Etableringen i Lidköping förväntas leda till nyanställningar i både Vara och Lidköping.

-       Detta är en spännande utmaning och ett kvitto på vår lyckade affärsstrategi. Vi kommer att behöva hjälp av det lokala näringslivet i Lidköping med materialleveranser och resurser den närmaste tiden, säger David King, VD, Flexenclosure.

-       Flexenclosures etablering på Hovby flygplats är en riktigt stor och glad julklapp för Lidköping. Det är den största näringslivsetableringen i Lidköping på flera år och kommer att betyda mycket för kommunen, flygplatsbolaget och inte minst alla underleverantörer, säger Anders Djup, VD för Flygplatsbolaget och Näringslivsfastigheter.

Pressinbjudan

Frågor kring detta pressmeddelande kan ställas direkt till undertecknade vid pressmöte onsdagen 20/12 kl. 15.30 på Näringslivsfastigheters kontor på plan 3 i Sockerbruket, Lidköping. Alternativt på telefon enl. nedan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David King
Vd, Flexenclosure
Telefon: 0510 427 000
Email: david.king@flexenclosure.com

Anders Djup
VD Lidköping Hovby Flygplats AB

Om Flexenclosure:

Flexenclosure erbjuder hållbar internetinfrastruktur för utvecklingsländer – vi designar och tillverkar prefabricerade datacenter och intelligenta hybridkraftsystem för ICT-industrin (Information and Communications Technology). Företaget tillhandahåller hårdvara och system som är integrerade, modulära, fabrikstestade för högsta tillförlitlighet, anpassningsbara till lokala förutsättningar, och snabba att installera.

eSite x10 är världens första hybridkraftsystem som nyutvecklats från grunden för telekomstationer i utomhusmiljö och enligt telekomstandarder. Den patenterade enheten är helt försluten och manipulationssäker. Den använder sig vidare av passiv konvektionskylning och är därmed underhållsfri, helt utan filter och rörliga delar. eSite x10 är framtiden inom hybridkraft för telekomstationer.

eCentre är toppmoderna, kundanpassade, prefabricerade och för-integrerade datacenter som är energieffektiva, framtidssäkra och snabba att ta i drift. eCentre är kapitaleffektivt tack vare sin flexibla och lätt utökningsbara uppbyggnad, samt har certifierats upp till Uptime Institutes högsta nivå Tier IV.

Flexenclosure grundades 1989. Bolaget har produktion och utveckling i Vara samt huvudkontor i Stockholm. Bolaget har också kontor i Malaysia, Mexico, Myanmar och Nigeria. Bland kunderna finns ACS, Airtel, Apollo Towers, IHS Towers, Millicom, Vodacom och Zain.

Se även: www.flexenclosure.com

Taggar:

Citat

Vi har nått stora globala framgångar med våra moderna och prefabricerade datacenter eCentre. För att möta våra kunders efterfrågan på kortare leveranstider och ökade volymer säkerställer vi kommande leveranser inom detta produktområde med den nya fabriken i Lidköping. Tillverkning av eCentre kommer även att fortsätta i Vara, säger Marcus Karlsson, platschef Flexenclosure Vara. Det är en stor satsning för Flexenclosure och vår fortsatta resa som framgångsrikt svenskt globalt tillväxtföretag.
Marcus Karlsson, platschef Flexenclosure Vara
David King, VD, Flexenclosure