FlexQube beviljas 1,13 miljoner kronor i stöd från Vinnova

FlexQube beviljas 1,13 miljoner i stöd från Vinnova för att utveckla en virtuell draganordning för logistikvagnar. Stödet är en del av Vinnovas utlysning "Innovationsprojekt i företag - hösten 2018”

Teknologin ska användas i FlexQubes nya produkt eQart, som är en del av del av visionen "FlexQube 4.0". Visionen syftar till att addera smarta moduler till FlexQube-konceptet som gör vagnarna smarta, motoriserade och självkörande. En viktig del i detta projekt är hur vagnarna ska navigera i fabriken. FlexQube har inom det här området nya innovationer och koncept som avsevärt kommer förbättra enkelhet, snabbhet och flexibilitet att implementera automatiserade logistiklösningar. Denna innovation kallas "virtuell draganordning". Teknologin eliminerar behovet av fysiska draganordningar mellan vagnar, och möjliggör istället att vagnarna programmeras att följa en optisk markör som projiceras på fabriksgolvet och guidar vagnen dit den ska köras. Den virtuella draganordningen används även för att köra vagnar i långa tågformationer genom fabriken.

"Det är glädjande att vår ansökan blev väl mottagen och att vi fått ett bidrag beviljat från Vinnova. Det gör att vi kan genomföra våra planerade forsknings och utvecklingsaktiviteter ännu snabbare, vilket gynnar både FlexQube och våra kunder ", säger Per Augustsson, CTO för FlexQube AB (publ).

FlexQube har några av världens största tillverkare inom fordons-, energi-, försvars-, flyg-, vitvaru- och entreprenadmaskinsindustrin bland sina kunder. Några exempel är Volvo Cars, Autoliv, Scania, Whirlpool, Eberspächer och Oshkosh.