FlexQube insourcar distribution och montering för Europa

FlexQube har beslutat att ta hem montering och distribution från nuvarande underleverantörer i Sverige.

Flytten har skett under de första veckorna i september och verksamheten i nya lokaler i Västra Frölunda är nu i drift. De första leveranserna i helt egen regi är planerade till 20 september 2019.

Även huvudkontoret som i nuläget finns i centrala Göteborg kommer att flytta in i lokalerna i slutet av 2019. Fram tills nu har distribution och montering skett via kontraktsleverantörer i Värmland och Småland. FlexQube har med anledning av den kraftiga tillväxten senaste åren också haft en mindre korttidshyrd lageryta i Arvika. Utvecklingen av automationslösningar i projektet 4.0, där eQart® är första produktlanseringen, har samtidigt skett i lokaler i Mölndal, strax söder om Göteborg.

Detta innebär att FlexQubes verksamhet i Sverige konsolideras från fyra platser till en. Flytten beräknas förbättra bruttomarginalen för den europeiska verksamheten med cirka fem procentenheter. Kostnader för flytt och uppstart bedöms uppgå till ca 0,5 miljoner kronor och belastar resultatet i det tredje och fjärde kvartalet.

“Vi har vuxit ur våra kontorslokaler i centrala Göteborg och samtidigt har verksamheten ändrat fokus i takt med att utvecklingsarbetet med automationslösningar blivit mer tongivande. Sammantaget gör detta att fördelarna med att samlokalisera huvudkontoret med både utveckling och distribution och montering blir stora. Vi ser en effektivitetspotential genom att insourca montering och distribution, dels genom att sänka kostnaderna för montering och distribution men också genom att ytterligare förbättra vår kvalitet då produktutveckling och kunddesign kommer närmare produkterna”, kommenterar Anders Fogelberg, VD FlexQube AB (publ).

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB, telefon +46 8-528 00 399, är Bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com.

Citat

Vi ser en effektivitetspotential genom att insourca montering och distribution, dels genom att sänka kostnaderna för montering och distribution men också genom att ytterligare förbättra vår kvalitet då produktutveckling och kunddesign kommer närmare produkterna.