FlexQube kommer att beviljas patent i USA för sitt innovativa Navigator AMR-system

FlexQubes patentansökan avseende bolagets unika Navigator AMR-system (”Autonomous Mobile Robot”), FlexQube Navigator, kommer att beviljas av det Amerikanska Patentverket den 3 Oktober 2023. Beviljandet avser USA, och patentet gäller till och med 2041. Patentet är en del av FlexQubes kontinuerliga arbete med att skydda företagets olika teknologier, och motsvarande patent har redan beviljats i EU/ESS och Storbritannien. Motsvarande patentansökningar är även under behandling i Mexiko, Sydkorea, Japan, Kina, Kanada, Mexiko och Indien.

FlexQubes VP Products, Linn Bladlund, kommenterar:

”Detta är mycket goda nyheter, då patentet skyddar vårt innovativa AMR-system i USA, som var FlexQubes största marknad under 2022 med 55 % av den totala försäljningen.  AMR-systemet, som utvecklats under de tre senaste åren, består av en icke lastbärande autonom robot, FlexQube Navigator, och motoriserade vagnar designade med FlexQubes patenterade byggblock. Patentet avser teknologin att lyfta AMR:en från golvet samtidigt som den kopplas ihop med en motoriserad FlexQubevagn via en smart koppling, vilket skapar ett kombinerat AMR-system.

Den smarta och standardiserade kopplingen mellan AMR:en och de motoriserade vagnarna, där AMR:en lyfts upp från marken, ger en oöverträffad nivå av säkerhet och flexibilitet, där en enda och standardiserad AMR kan transportera vagnar med stor variation i storlek och lastkapacitet. Detta ger unika möjligheter för tillverkande företag att realisera automatiserade materialflöden, där behovet av att flytta material i fabriken med olika storlek och vikt är stort. Den standardiserade kopplingen öppnar även upp för möjligheten till merförsäljning och licensintäkter, då FlexQube kan etablera partnerskap med företag som vill utveckla användarspecifika applikationer som fungerar tillsammans med FlexQube Navigator.

Just nu används systemet hos en av världens största biltillverkare, som genomför ett pilotprojekt med den patenterade teknologin, och vi har precis öppnat orderböckerna för det nya systemet.”

Den globala marknaden för materialrobotar var värderad till cirka 2 miljarder USD 2022, och förväntas att växa till cirka 10 miljarder USD 2032, vilket motsvarar en CAGR på 17,9 procent (https://www.agvnetwork.com/amr-market-size).

Beviljandet visar tydligt att FlexQubes modulära strategi är innovativ på en marknad som förväntas växa snabbt.

FlexQube är ett teknikbolag med huvudkontor i Göteborg och egna verksamheter i USA, Mexiko, Tyskland, England och Sverige, och är verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade och unika automationskoncept erbjuds robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har över 1000 kunder i 37 länder där de primära marknaderna är Nordamerika och Europa.

För mer information, kontakta VD Mårten Frostne.

Marten.frostne@flexqube.com

+46 72-155 19 37