FlexQubes rapport för det andra kvartalet 2023

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2023

• Orderingången minskade med 46,9 procent till 54,6 MSEK (102,9). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 53,0 procent.
  • Nettoomsättningen minskade med 33,2 procent till 66,5 MSEK (99,6). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen minskat med 38,0 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till -20,6 MSEK (-3,3) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -23,4 MSEK (-5,6).
  • Resultat per aktie uppgick till –3,0 SEK (-0,7).
  • Kassaflödet uppgick till -12,3 MSEK (0,3), varav -27,7 MSEK (-13,6) från den löpande verksamheten, investeringsverksamheten med -8,2 MSEK (-3,7) och finansieringsverksamheten med 23,6 MSEK (17,7).
  • Likvida medel uppgick till 18,4 MSEK (35,5) vid periodens utgång.

ANDRA KVARTALET 2023

• Orderingången minskade med 65,6 procent till 18,9 MSEK (54,9). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 70,3 procent.
  • Nettoomsättningen minskade med 33,7 procent till 37,2 MSEK (56,1). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen minskat med 39,2 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till -8,7 MSEK (1,5) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -10,1 MSEK (0,3).
  • Resultat före skatt uppgick till -10,8 MSEK (0,2).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,3 SEK (0,0).
  • Kassaflödet uppgick till -13,3 MSEK (-0,1), varav -4,5 MSEK (-8,8) från den löpande verksamheten, investeringsverksamheten med -4,2 MSEK (-1,9) och finansieringsverksamheten med -4,6 MSEK (10,6).
  • Likvida medel uppgick till 18,4 MSEK (35,5) vid periodens utgång.
  • FlexQubes årsredovisning för 2022 publiceras och finns tillgänglig på bolagets hemsida.
  • Bolaget erhåller order om c:a 1,8 MSEK befintlig kund till tre olika produktionsanläggningar i Australien som blir en ny marknad för FlexQube.
  • I april månad deltog FlexQube på Logimat Tyskland vilket är en av de största logistikmässorna i Europa. Bl.a. visades vårt innovativa AMR-system, FlexQube Navigator upp för första gången på en mässa i Europa.
  • Under juni månad tillträdde Mårten Frostne formellt som bolagets nya VD.
  • Bolaget sätter under kvartalet ett nytt rekord för operativ produktmarginal.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• FlexQube beviljas patent i Europa för sitt innovativa AMR-system FlexQube Navigator. Motsvarande patent förväntas även bli beviljade i USA inom kort och ansökningar är även under behandling i Sydkorea, Japan, Kina, Kanada, Mexiko och Indien.
  • Bolaget erhåller lånegarantier om 10 MSEK, via respektive ägarbolag, från huvudägare Christian Thiel samt Anders Fogelberg vilket kan nyttjas vid behov.

Länk till delårsrapporten för det andra kvartalet 2023: https://www.flexqubegroup.com/secure-file.php?file=34fa952ef092cb0f5c3aebed3f3b5beb.pdf

KORTSIKTIGT AVVAKTANDE MARKNAD MEN REKORDHÖG ROBOTFÖRSÄLJNING
Efter att ha jobbat mina första veckor kan jag konstatera att FlexQube har precis så stor potential som jag såg i bolaget, och som var orsaken till att jag valde att tacka ja till jobbet. Den första tiden har jag träffat vår personal för att sätta mig in i verksamheten och kunder för att förstå hur de ser på FlexQube. Redan min andra vecka besökte jag våra verksamheter i Duncan, South Carolina, USA och Aguascalientes, Mexiko, samt flera kunder på dessa båda marknader. Det är fantastiskt att se hur våra produkter uppskattas av våra kunder för dess flexibilitet och robusthet. Jag fick också se exempel på kunder som nu modifierar befintliga vagnar för att passa till nya produkter i deras verksamhet. Den möjligheten är ju unik med FlexQube-konceptet. Vidare förstår man att intresset från våra kunder är stort för att gå vidare från mekaniska vagnar och påbörja resan mot automation genom våra AGV- och AMR-system samtidigt som våra mekaniska vagnar fortsatt kommer att ha en plats i många verksamheter även i framtiden.

Det som dock är mest glädjande för mig som ny VD är att träffa alla våra engagerade och duktiga medarbetare i bolaget. Personalen är grunden för att vi ska fortsätta utvecklingen mot att bli ett ledande automationsbolag och utan duktig och engagerad personal skulle det inte vara möjligt att genomföra.

Jag kan också konstatera att vi befinner oss på marknader med bra förutsättningar även om osäkerheten i marknaden med krig, inflation och stigande räntor påverkar våra kunder negativt. I Mexiko görs stora investeringar i nya industrianläggningar som ett led i europeiska och amerikanska bolags ”nearshoring” då Mexiko är ett bättre alternativ för många bolag än Asien och billigare arbetskraft än i USA. Vi ser också att stora satsningar görs både i USA och Europa inom elektrifiering. Alla dessa fabriker kräver ny materialhanteringsutrustning. Den största potentialen finns dock hos alla befintliga fabriker, där vi bara skrapat på ytan, som jobbar med att på olika sätt effektivisera sina produktionsprocesser och där vi kan erbjuda olika lösningar beroende på kundens behov och mognad inom automation.

FLEXQUBES ROBOTKONCEPT

Den positiva trenden för våra automationsprodukter fortsätter, både avseende försäljning men framför allt rörande den fortsatta utvecklingen av AGV-systemet , eQart® Line, samt arbetet med lansering av AMR-systemet, FlexQube Navigator.

Under kvartalet levererades 22 AGV-system, och vi har redan passerat förra årets totala försäljning. Ett antal större projekt har installerats, bland annat vår hittills största AGV-order i Europa till en kund i Slovakien bestående av sju eQart® Line-robotar. Under kvartalet har även de sista viktiga produktfunktionerna utvecklats och implementerats. Produkten övergår nu till en ny fas där fokus är på säljinsatser och partnerskap med distributörer för att skala upp försäljningen.

För vårt AMR-system, FlexQube Navigator, har den första piloten installerats hos världens största biltillverkare, som investerat i två robotar och ett antal olika lastbärare. Kunden visade tidigt intresse för vår unika ”icke lastbärande” AMR som kan flytta vagnar med stor variation i storlek och lastvikt, och feedback kring funktion och prestanda tidigt i produktens livscykel är mycket viktig för FlexQube.

Fas 1 av produktutvecklingen är nu avslutad, och fokus skiftas i likhet med vårt AGV-system från utveckling till uppskalning av försäljning via egna säljare och distributörer. Leveranstider och brister på komponenter har varit en utmaning, men vi har säkrat material för att bygga 50 stycken AMR-system under kommande kvartal, och vi ser en positiv utveckling kring tillgång och leveranstider för ytterligare volym.

Vi har arbetat nära TÜV SÜD som hjälpt oss med hela certifieringsarbetet, vilket kommer att färdigställas under tredje kvartalet. Flertalet intressanta upphandlingar pågår, framförallt med befintliga kunder inom automotive och heavy equipment, och vi är redo att ta emot ordrar.

Efter kvartalets utgång har även ett viktigt patent beviljats i Europa, där vi fått skydd för vår innovation med en icke lastbärande AMR som kopplas mot en motoriserad FlexQube-vagn och lyfts upp från marken. Ett patent som bedöms kunna ha en stor kommersiell fördel, och vi ser positivt på att få igenom samma skydd på våra andra huvudmarknader, samt få våra ytterligare patentansökningar beviljade för vårt AMR-system.

RESULTAT OCH UTVECKLING

Likt vi kommunicerade för första kvartalet så fortsätter marknaden präglas av långsammare kundprocesser och osäkert sentiment bland våra kunders inköpsavdelningar, vilket påverkar vår orderingång negativt. Orderingång minskar med 64% jämfört med samma kvartal föregående år. Aktiviteten på marknaden är dock fortsatt hög, trots nedgången i orderingång så ökade vår offertstock med 22%. Utöver osäkerhet runt generell konjunktur hos våra kunder så leder även vårt ökade fokus på AGV- och AMR-robotar till en kortsiktig nedgång i orderingången då försäljningsprocesserna är längre och allt fler resurser allokeras till dessa produkter.  Det ska även nämnas att vi tidigare haft lyxen att kunna arbeta reaktivt i vår försäljning då inflödet av bra projekt varit stort men där vi nu i en mer utmanande marknad måste arbeta mer strategiskt med våra befintliga kunder och de stora investeringar som görs i marknaden, samt utveckla distributörsförsäljningen, för att generera ett mer förutsägbart och högre orderflöde. Våra möjligheter är fantastiska i marknaden och vi har bara skrapat på ytan, och med ett mer strategiskt försäljningsarbete ska vi kunna leverera tillväxt trots mer utmanande marknadsförutsättningar.

Även om överlämningen från Anders Fogelberg till mig som ny VD har fungerat mycket bra så har det här kortsiktigt påverkat orderingången senaste sex månaderna. Anders har lagt ett stort fokus det senaste halvåret på att förbereda bolaget för mig, vilket jag är tacksam för och som är viktigt långsiktigt, men sett till hur viktig Anders varit för försäljningsarbetet är det uppenbart att det påverkat orderingången. Det har även varit en del personalomsättning i vår amerikanska försäljningsorganisation under våren som också påverkat orderingången. Anders kommer, efter välbehövlig semester och föräldraledighet under sommaren, från och med mitten av augusti gå in heltid i en roll som ansvarig för New Business Development med fokus på stora kunder, såväl nya som befintliga, samt stöd till mig och säljkåren med sin djupa kunskap i att sälja FlexQubes olika koncept.

Diskrepansen mellan faktiskt orderingång, historisk avslutsfrekvens och den aktivitet vi själva ser på marknaden är hög under första halvåret, där några av anledningarna anges ovan. Vi har dock fortsatt stark tilltro till att vår nuvarande projektpipeline och produktflora kommer leda till ökad orderingång på sikt och en god utveckling under andra halvåret 2023 – det finns en god portion av tålamod och självförtroende inom organisationen och vi bedömer att kvaliteten i projektpipen är god.

I skrivande stund så har precis en ny säljchef i Norden startat och vi har nu en väl rustad säljorganisation. I den mån vi ser att vi behöver ytterligare försäljnings- och produktresurser under hösten för att maximera våra möjligheter att möta upp kundernas behov av våra lösningar kommer vi att prioritera om våra resurser. Vi har nu fullt fokus på ökad försäljning men med väldigt god kostnadskontroll. Under april månad ställde vi ut på en av de största mässorna i Europa, Logimat i Tyskland. Detta var även för första gången vi visade upp vårt AMR-system, FlexQube Navigator, fysiskt på en europeisk mässa, vilket väckte stort intresse och vi förväntar oss se effekt på det här i slutet av året.

I och med den lägre omsättningen och fortsatt stora investeringar i vårt robotkoncept samt försäljningsaktiviteter som t.ex. mässor och lanseringskostnader av AMR-systemet, så leder detta till ett lägre resultat. Det är förstås aldrig roligt att uppvisa en resultatförsämring och nu har vi ett stort fokus på att få ut maximal effekt av varje kostnad och öka effektiviteten av befintliga resurser rent generellt. Det här ska givetvis balanseras mot de alternativkostnader det innebär och även om vi kortsiktigt kommer ha ett stort kostnadsfokus till dess vi ser en mer positiv utveckling gäller det att fortsätta investera i bolagets strategi för att kunna nå lönsamhet på sikt. Trots utmanade orderingångs- och försäljningssiffror så är det ändå glädjande att se att vi når ny rekordnivå för vår operativa produktmarginal. Vi förväntas kunna fortsätta öka denna i takt med att öka effektiviteten ytterligare och att robotförsäljning fortsätter bli en större del av försäljningen kommande år.

Kassaflöde är av högsta prioritet för att stödja vår satsning och är något vår ekonomi- samt operationsavdelning arbetar dagligen för att optimera. Rörelsekapitalet har utvecklat sig positivt under kvartalet och efter kvartalets slut har vi även tecknat en lånegaranti från några av våra större ägare om 10 MSEK för att säkerställa att vi har adekvat buffert.

Sammanfattningsvis så kan jag trots en utmanande marknad konstatera att vi har ett fantastiskt produkterbjudande som är komplett efter vår lansering av AMR-systemet, FlexQube Navigator. Vi befinner oss på intressanta marknader, vi har nöjda kunder och ett fantastiskt team.

Det som krävs framåt handlar om att fortsätta utveckla vårt bolag mot att bli ett automationsbolag med avseende på organisation och processer samt säljkanaler. För det krävs en hel del hårt arbete, men också att vi prioriterar våra resurser på bästa sätt.

Avslutningsvis vill jag också passa på att tacka tidigare VD, Anders Fogelberg, för ett gott samarbete under överlämningen till mig och jag ser fram emot att arbeta tillsammans och ta FlexQube till nya höjder.

Mårten Frostne

FlexQube är ett teknikbolag med huvudkontor i Göteborg och egna verksamheter i USA, Mexiko, Tyskland, England och Sverige, och är verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade och unika automationskoncept erbjuds robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har över 1000 kunder i 37 länder där de primära marknaderna är Nordamerika och Europa.

VD, Mårten Frostne
marten.frostne@flexqube.com

CFO, Mikael Lindbäck
mikael.lindback@flexqube.com
+46 761 04 10 28

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 9 aug 2023, kl. 08:00 CET.