FlexQubes rapport för det andra kvartalet 2024

ANDRA KVARTALET 2024

• Orderingången ökade med 121,3 procent till 41,8 MSEK (18,9). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har orderingången ökat med 122,6 procent.
  • Nettoomsättningen minskade med 33,0 procent till 24,9 MSEK (37,2). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har nettoomsättningen minskat med 32,6 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till -11,1 MSEK (-8,7) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -13,4 MSEK (-10,1).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,0 SEK (-1,3).
  • Kassaflödet uppgick till -3,4 MSEK (-13,3), varav 1,4 MSEK (-4,5) från den löpande verksamheten, -1,4 MSEK (-4,2) från investeringsverksamheten och -3,4 MSEK (-4,6) från  finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 40,7 MSEK (18,4) vid periodens utgång.
  • Bolaget erhåller vagnsorder värd c:a 7,5 MSEK från kanadensisk kund som är underleverantör inom bilindustrin.
  • Bolaget vinner sitt andra projekt för FlexQube Navigator AMR i Sverige.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

• Orderingången ökade med 32,3 procent till 72,3 MSEK (54,6). Rensat för valuta-kurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången ökat med 33,1 procent.
  • Nettoomsättningen minskade med 7,2 procent till 61,8 MSEK (66,5). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har nettoomsättningen minskat med 6,2 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till -20,2 MSEK (-20,6) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -24,8 MSEK (-23,4).
  • Resultat per aktie uppgick till -2,0 SEK (-3,0).
  • Kassaflödet uppgick till -8,8 MSEK (-12,3), varav -12,2 MSEK (-27,7) från den löpande verksamheten, -2,6 MSEK (-8,2) från investeringsverksamheten och 6,0 MSEK (23,6) från finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 40,7 MSEK (18,4) vid periodens utgång.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• FlexQube får order om c:a 4,7 MSEK till befintlig kund i Mexiko för vagnsprodukter.
  • Bolaget beviljas ytterligare patent rörande AMR-systemet FlexQube Navigator AMR i bland annat Kina och USA och flertal andra länder är under behandling.

Länk till delårsrapporten för det andra kvartalet 2024: https://flexqubegroup.com/secure-file.php?file=c8c6dcf387f259adafde7a0f0d902625.pdf

KRAFTIGT ÖKAD ORDERINGÅNG OCH LÄGRE KOSTNADER TAR OSS MOT MÅLET OM POSITIVT KASSAFLÖDE OCH LÖNSAM TILLVÄXT

Orderingången ökar kraftigt jämfört med andra kvartalet 2023 och uppgår till 41,8 MSEK, vilket är en ökning med 121,3% jämfört med andra kvartalet 2023 och är den högsta sedan andra kvartalet 2022. Fokuset på försäljning, där en ny organisation samt effektivare och mer värdeskapande processer, har tydligt ökat kvaliteten i både vår pipeline och vår förmåga att konvertera lead till order. Vi kan notera att orderingångsökningen kom i en fortsatt utmanande marknad – även om vi alla ser tecken på positiva marknadsförutsättningar så har industrin generellt fortsatta utmaningar med olika osäkerheter Den amerikanska marknaden är påverkad av presidentvalet som skapar osäkerhet och påverkar kundernas investeringsbeslut. Den europeiska marknaden är fortsatt svag medan Mexiko fortsätter att vara en marknad med mycket möjligheter. Orderingångsökningarna ser vi som ett tydligt bevis på nöjda kunder, styrkan av vår installerade bas hos befintliga kunder, stort intresse från nya spännande kunder och vårt bredare produkterbjudande.

Försäljningen kom in på 24,9 MSEK vilket är en minskning med 33% jämfört med andra kvartalet 2023. Det är naturligtvis långt under vår målbild, men är ett resultat av svagare orderingång tidigare kvartal och att ett flertal större order har en planerad leverans i kommande kvartal. Här kan som exempel nämnas att AMR-projekt ofta har en längre leveranstid än ett typiskt vagnsprojekt, men också flera större vagnsprojekt med längre leveranstider ligger i orderboken. Vi ser därför att andra halvåret kommer att vara starkare försäljningsmässigt än det första.

Kassaflödet från den löpande verksamheten är positiv för första gången sedan andra kvartalet 2021, främst påverkat av vårt fokuserade arbete med att minska vårt rörelsekapital genom att bland annat minska lager och kundfordringar men också vårt arbete med att sänka våra operativa omkostnader. Våra kostnadsneddragningar har successivt fortsatt att ge effekt under det andra kvartalet och närmar sig målet, vilket också bidrar till ett förbättrat kassaflöde. Vi arbetar vidare mot målet om att nå positivt kassaflöde för verksamheten i slutet av 2024.

Rörelsemarginalen är lägre och främst drivet av låg försäljning, vilket i sig är ett resultat av tidigare kvartals lägre orderingång. Vi har också valt att i vissa strategiska affärer att acceptera en något lägre marginal för att antingen vinna en ny strategisk kund, där vi av erfarenhet vet att marginalerna förbättras över tid, alternativt för att minska vårt lager till förmån för ett förbättrat kassaflöde. Vi ser att marginalerna ska återkomma till högre nivåer under andra halvåret 2024.

Tydligt ökat intresse för vårt AMR system

Under kvartalet vann vi vår andra AMR-order till en global kund inom Aerospace via en välrenommerad integratör. Det är mycket glädjande och resultatet av ett gott samarbete där vår AMR skapar tydlig kundnytta för projektet. Leverans sker under det första kvartalet 2025.

Vi har under våren arbetat målmedvetet och framgångsrikt med vår första AMR-kund som är Scania. Den första fasen av projektet hos Scania är sedan ett par månader levererat och fungerar i enlighet med kundens krav på leveranssäkerhet. Systemet arbetar tvåskift i en högfrekvent och produktionskritisk process med att leverera lastbilssäten till monteringslinan.

Vi är naturligtvis mycket glada för det och ser fram emot den andra fasen som ska levereras under det tredje kvartalet. Den framgångsrika första fasen hos Scania är väldigt positiv då det skapar ett ännu större förtroende för vår unika lösning. Vi har nu den starkaste AMR-pipelinen sedan lanseringen och fortsätter att addera nya intressanta projekt. Vi är också mycket glada över att fått förtroendet att dela projektet genom det white paper som vi nyligen publicerat och som går att finna på vår hemsida* samt även videomaterial.

Materialet visar hur vår AMR med sin unika lösning skapar ett tydligt värde för Scania genom att ersätta deras tidigare lösning med gaffeltruckar med ett nu helt automatiserat flöde där AMR:en levererar säten och dörrar till monteringslinan. Lösningen skapar en robust, säker och effektiv process och att Scania är nöjda och ser systemets fördelar är viktiga förutsättningar för att skapa ytterligare affärer framöver.

Vi har nu mycket målmedvetet säkerställt att vår första kund Scanias initiala lösning med AMR:en blivit en gemensam framgång. Vi är nu redo att ta nästa steg med Scania och nya kunder i Europa, Mexiko och USA.

Vi har också erhållit förhandsbesked om ytterligare beviljade patent vilket befäster att vår AMR är unik, och gör att vårt koncept är väl skyddat för framtiden.

Vi ser att orderingång och försäljning successivt kommer att förbättras under tredje och fjärde kvartalet där en stabilitet i vår vagnsaffär parallellt med en ökad robotförsäljning borgar för förbättrade marginaler och kassaflöde. Detta som ett resultat av den effektivare organisationen, vårt ökade fokus på försäljning mot relevanta kundsegment samt ökat intresse för vår AMR. Vi jobbar stenhårt för att nå vårt mål om lönsamhet samt positivt kassaflöde under slutet av 2024 och vi är mycket hoppfulla om att det kommer att nås. En stor eloge till alla våra medarbetare som varje dag gör ett fantastiskt jobb för att vi ska nå våra mål.

Kommande kvartal är oerhört viktiga för oss då vi dels vill visa att vi lyckats vända resultatutvecklingen genom fortsatt ökad orderingång och god kostnadskontroll, samtidigt som vi på allvar etablerat oss som en respekterad och eftertraktad robotleverantör och helhetsleverantör av materialhanteringsutrustning. Vi ser mycket fram emot resterande del av året!

Mårten Frostne

* https://www.flexqube.com/flexqube-amr-robot-system/

FlexQube är ett teknikbolag med huvudkontor i Göteborg och egna verksamheter i USA, Mexiko, Tyskland, England och Sverige, och är verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade och unika automationskoncept erbjuds robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har över 1000 kunder i 38 länder där de primära marknaderna är Nordamerika och Europa.

VD, Mårten Frostne
marten.frostne@flexqube.com

CFO, Mikael Lindbäck
mikael.lindback@flexqube.com
+46 761 04 10 28

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB, är Bolagets Certified Advisor. Läs mer på www.flexqube.com.

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 7 aug 2024, kl. 08:00 CET.