FlexQubes rapport för det första kvartalet 2024

Pressmeddelande 2024-05-16, kl. 08:00

PERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS 2024

• Nettoomsättningen ökade med 25,5 procent till 36,9 MSEK (29,4). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen ökat med 28,7 procent.
  • Orderingången minskade med 14,8 procent till 30,5 MSEK (35,7). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 13,1 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till -9,1 MSEK (-11,9) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -11,4 MSEK (-13,3).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,9 SEK (-1,7).
  • Kassaflödet uppgick till -5,4 MSEK (1,0), varav -13,5 MSEK (-23,2) från den löpande verksamheten,
    -1,2 MSEK (-4,0) från investeringsverksamheten och 9,4 MSEK (28,2) från finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 45,4 MSEK (31,4) vid periodens utgång.
  • Bolaget erhåller vagnsorder värd c:a 7,3 MSEK från kund inom robot- och automationssektorn i USA.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Som ett led i att bolagets AMR är färdigutvecklad genomför FlexQube en omorganisation med syfte att maximera bolagets fokus mot försäljning. Omorganisationen innebär även minskade operationella kostnader och investeringar och leder till besparingar om c:a 11 MSEK på årsbasis.
  • Den tidigare annonserade AMR-ordern, till en av världens största tillverkare av kommersiella fordon, har dellevererats enligt plan. Fas 1 av projektet, som inkluderar två Navigator AMR och sex motoriserade lastbärare, har levererats, integrerats och drifttagits hos kund. Efter en process av utförliga tester har kund godkänt leveransen och formellt övertagit systemet. Systemet levererar material till kundens monteringslina, och ersätter transporter som tidigare utförts med gaffeltruck.
  • FlexQube har fått godkännandebesked av patentmyndigheten i Kanada gällande patent för en icke lastbärande robot som navigerar motoriserade vagnar. Patentet förväntas formellt beviljas under andra kvartalet 2024. Liknande patent har sedan tidigare beviljats i Europa och USA.
  • Det tidigare annonserade AMR-projektet hos en pilotkund, som är en av världens största biltillverkare, har gått in i en ny fas där produkten blivit godkänd att användas i verklig miljö och i riktiga user case. Just nu projekteras den första applikationen i en av kundens fabriker i USA, med planerad implementation under Q3 2024.

Länk till delårsrapporten för det första kvartalet kvartalet 2024: https://flexqubegroup.com/secure-file.php?file=e2dbf0048315b287d50fb08568cdf957.pdf

FULLT SÄLJFOKUS OCH EFFEKTIVARE ORGANISATION SKAPAR POSITIVT MOMENTUM FÖR KOMMANDE KVARTAL

Försäljningen ökade i förhållande till samma kvartal föregående år och fjärde kvartalet. Förväntningarna på försäljningen är dock större men en direkt konsekvens av orderingången i föregående kvartal. Orderingången minskar med 14,8% till 30,5 MSEK jämfört med första kvartalet föregående år. Vi har under perioden fortsatt en något avvaktande marknad där antalet projekt är relativt god men tiden till beslut hos kunderna generellt är längre. Vår pipeline är fortsatt god och har ökat under perioden. Vi konstaterar dock att vi behöver blir ännu bättre för att snabbare och effektivare hitta och konvertera vår pipeline.

För att skapa en högre effektivitet i organisationen. och framför allt för att skapa ett ännu större säljfokus genom hela organisationen, har vi gjort ett antal förändringar. Detta då vi nu har lämnat en längre tid med ett högt utvecklingsfokus, speciellt avseende det färdigutvecklade AMR-systemet, FlexQube Navigator, för att nu dirigera om våra resurser mot aktiveter som stödjer försäljning direkt. Vi har som en del i det skiftet inrättat en ny roll som global säljchef som innehas av tidigare VD och grundare, Anders Fogelberg, där han i sin nya roll kommer att ha fullt fokus på att driva säljorganisationen till högre effektivitet och med relevanta och välpaketerade lösningar till våra kunder. Anders besitter en enastående kunskap om företagets produkter, och jag kan inte tänka mig någon annan som är mer lämplig att leda denna avdelning. Vi har gjort förändringar av vår försäljnings- och designprocess för att öka skalbarheten som gör det möjligt att få utväxling på nya säljare snabbare samt att kunna hantera fler projekt.

I slutet av förra kvartalet fick vi vår första kommersiella order på vårt helt nya AMR-system, FlexQube Navigator, till en mycket välrenommerad kund som en är multinationell tillverkare av lastbilar. Projektet är i full gång och leverans till kunden pågår. Projektet har växt och kommer vara slutlevererat i början av tredje kvartalet. Vi jobbar även just nu med kunden kring potentiellt ytterligare projekt där styrkan i vårt koncept blir tydligt, med en icke-lastbärande AMR som kopplar sig med motoriserade vagnar och bildar en gemensam autonom lösning. Det ger en flexibel och effektiv materialhantering samtidigt med en väldigt hög säkerhet. Just detta fall där gaffeltruckar används för att flytta material av olika storlek är en mycket vanlig process inom tillverkningsindustri eller lager. Många vill gå bort från en sådan lösning pga. olycksrisker och ökad effektivitet, vi ser därför att denna första order kommer att följas av många fler. Vi ser fram emot resterande 2024 med stor tillförsikt där vi förutom att öka volymerna av vårt nya AMR-system också kommer att tillsammans med en kund i Nordamerika jobbar vidare med ytterligare en tydligt värdeskapande applikation kopplat till vårt nya AMR-system vilket kommer att göra vår lösning relevant för andra användningsområden och kunder.

Resultatet för första kvartalet är främst drivet av den fortsatt relativt låga försäljningen. De positiva aspekterna av resultatet är att den operativa produktmarginalen är fortsatt god och kostnadsmassan går åt rätt håll. Ovan nämnd omorganisation för fullständigt fokus på försäljning har lett till minskade operationella kostnader och investeringar som uppgår till c:a 11 MSEK på årsbasis, i tillägg till de 17 MSEK redan kommunicerade  under fjärde kvartalet 2023, för att uppnå målsättningen att nå ett positivt kassaflöde och positivt EBITDA under slutet av året. Engångskostnader för det senare paketet har belastat resultatet under första kvartalet med c:a 1 MSEK och effekten kommer löpande slå igenom under andra kvartalet.

Marknaden fortsätter att vara avvaktande i Europa. Mexiko och USA har i spåren av hopp om räntesänkningar och fler fabriksinvesteringar fortsatt en mer positiv marknadssituation och det är mycket projekt i marknaden. Vi har ett starkt erbjudande med vår breda produktportfölj och att vi kan därmed leverera mycket konkurrenskraftiga lösningar.

Fokus framåt är att kraftigt öka försäljningen, det gäller alla våra produkter men främst är det att öka intäkterna från våra robotsystem där vi nu har fullt fokus på försäljning av både AGV- och AMR-system. Resurser som tidigare jobbade med utveckling är nu inriktade på att jobba med kundprojekt och dess applikationer.

AMR
Under kvartalet har vi fått de mycket viktiga certifieringarna från TÜV av vårt nya AMR system, FlexQube Navigator, för både EU och USA. Certifieringarna är ett bevis på att vårt innovativa och patenterade AMR system också uppfyller de högt ställda krav som gäller för att sälja denna typ av system i Europa och Nordamerika.

Arbetet med att etablera partnerskap med systemintegratörer som ska sälja och installera AMR-systemet till slutkunder har fortsatt under kvartalet och ett MUA-avtal med en ny integratör har slutits. Flertalet diskussioner pågår med potentiella partners i Norden, övriga Europa, Mexiko och USA. Vi ser ett stort intresse och räknar därför med att under kommande kvartal 2024 utöka med ytterligare ett antal integratörer.

AGV
Under kvartalet har vi haft ökat fokus på att utbilda säljkåren i vår AGV-produkt och vi har nu också dedikerade resurser för att bearbeta marknaderna i USA och Mexico vilket har lett till en större bearbetning och ett ökat intresse från våra kunder. Vi förväntar oss att se intresset och antalet projekt öka under hela 2024.

Vi lämnar nu en intensiv utvecklingsfas bakom oss och det känns väldigt inspirerande att fokusera på försäljning till 100%. Det är första gången sedan FlexQube noterades på Nasdaq First North 2017 och jag är övertygad om att vi kommer se tydliga effekter framöver. Vi har fått en positiv start på det andra kvartalet och vår målsättning ligger fast att under slutet av 2024 nå lönsamhet och ett positivt kassaflöd

Mårten Frostne

FlexQube är ett teknikbolag med huvudkontor i Göteborg och egna verksamheter i USA, Mexiko, Tyskland, England och Sverige, och är verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade och unika automationskoncept erbjuds robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har över 1000 kunder i 38 länder där de primära marknaderna är Nordamerika och Europa.

VD, Mårten Frostne
marten.frostne@flexqube.com

CFO, Mikael Lindbäck
mikael.lindback@flexqube.com
+46 761 04 10 28

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB, är Bolagets Certified Advisor. Läs mer på www.flexqube.com.

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 16 maj 2024, kl. 08:00 CET.