Kuehne + Nagel beställer 326 vagnar från FlexQube

Logistikföretaget Kuehne + Nagel beställer 326 vagnar för användning hos en av sina kunder där de tar över logistikprocessen. Kuehne + Nagel kommer att använda vagnarna tillsammans med STILL GmbHs transportlösning; Liftrunner, som FlexQube har ett officiellt distributions- och säljavtal med.

Anders Fogelberg, VD på FlexQube kommenterar: "Det här är den första stora transaktionen vi gör tillsammans med STILL GmbH efter att vårt samarbetsavtal undertecknades för distribution och försäljning med dem i September 2016. FlexQube har redan tusentals vagnar i bruk hos olika kunder med Liftrunner lösningen från STILL. Detta är dock den första affären där vi säljer vagnar till ett tredjepartslogistikbolag, ett fenomen som blir mer och mer vanligt i industrin.

Det finns en viktig sak att poängtera i den här affären för FlexQube. När företag tar över materialhanteringen genom kontrakt över ett antal år så behöver de tillgång till en lösning som kan anpassas och justeras till snabba förändringar i volym, mix och produkt. För att kunna erbjuda konkurrenskraftiga erbjudanden och lösningar behöver företagen också investera i teknik som gör materialhanteringen så effektiv, säker och ergonomisk som möjligt. Något som vi på FlexQube bedömer att vi lyckats med i detta projekt.”

“Som del av transformationen av logistik och materialflödesprocessen hos en av våra kunder kommer Kuehne + Nagel att använda en kombination av den marknadsledande lösningen för materialhanteringståg från STILL tillsammans med lämpliga koncept för materialvagnar från FlexQube, för att effektivisera materialhanteringen och minimera gaffeltrucksanvändning. Detta ger oss möjlighet att öka produktiviteten och förbättra skalbarheten men något som också bidrar till förbättrade hälso- och säkerhetsaspekter i verksamheten”, säger Håkan Nydén, ansvarig Kontraktslogistik på Kuehne + Nagel, Sverige.

Om Kuehne + Nagel

Med cirka 69 000 anställda på mer än 1200 platser I över 100 länder så är Kuehne + Nagel en av världens ledande logistikföretag. Den starka marknadspositionen finns främst inom sjöfrakt, flygfrakt, kontraktslogistik och logistik- och spedition med ett klart fokus på IT-baserad logistikintegration.

Mer information finns på www.kuehne-nagel.com

FlexQube
Mobil: +46 702 86 0674
E-mail: anders.fogelberg@flexqube.com
Web: http://www.flexqube.com

720 Empire Expressway, PO Box 1327
Swainsboro, GA 30401

411 19, Göteborg

Snabbfakta

FlexQube är ett svenskt-amerikanskt företag som erbjuder ett robust, modulärt och flexibelt koncept för att designa och bygga industriella vagnar och ställage. Företaget har tillverkning i Sverige och USA samt distribution i Nordamerika och Europa. 2015 och 2016 blev FlexQube utsett till ett av Sveriges mest lovande och innovativa teknikbolag genom ”33-listan” som Veckans Affärer och Ny Teknik sammanställer. Tillväxten under de tre senaste åren har varit mer än 100% i genomsnitt och FlexQube har några av världens största och mest framstående tillverkare inom bil-, energi-, flyg-, vitvaru-, och verkstadsindustrin som kunder. Några exempel är Autoliv, Dräxlmaier, Kuehne + Nagel, Scania, Whirlpool, Eberspächer, Oshkosh och Cummins.

Citat

Som del av transformationen av logistik och materialflödesprocessen hos en av våra kunder kommer Kuehne + Nagel att använda en kombination av den marknadsledande lösningen för materialhanteringståg från STILL tillsammans med lämpliga koncept för materialvagnar från FlexQube, för att effektivisera materialhanteringen och minimera gaffeltrucksanvändning. Detta ger oss möjlighet att öka produktiviteten och förbättra skalbarheten men något som också bidrar till förbättrade hälso- och säkerhetsaspekter i verksamheten.
Håkan Nydén