Order på 8 eQart® Line robotvagnar till befintlig större kund

En av de största och mest välkända globala kunderna för FlexQubes mekaniska vagnar går nu vidare med sin första order på eQart® Line-robotar från FlexQube. Kunden har sedan tidigare flera tusen mekaniska vagnar från FlexQube.

Ordern består av 8 eQart® Line-robotar till en av företagets fabriker i USA. Ordervärdet uppgår till ca 3,2 miljoner kronor. Robotvagnarna kommer att utrustas med den nya styrdatorn från FlexQube med högre prestanda, innebärande högre hastighet och fler möjligheter för integration med andra system. Leveransen kommer att ske 2022.

Anders Fogelberg, VD kommenterar; För kunder med en installerad flotta av FlexQube-vagnar är eQart® Line-konceptet ett naturligt nästa steg i deras automationsresa och jag är mycket glad över att en av våra mest trogna kunder nu gör denna investering.

Vår produktportfölj innehåller både ett användarvänligt system som är enkelt att implementera via vår AGV (autonomous guided vehicle) eQart® Line (med linjeföljningskamera för navigering) men även avancerade AMR-system (autonomous mobile robot) genom eQart® Navigator (dvs. använder Lidar för objektsnavigering i rummet). Med de två koncepten kan vi täcka ett brett spektrum av potentiella användningsområden hos kunderna.

Marknaden för intralogistikrobotar är precis på väg att ta fart och vi förväntar oss att marknadstillväxten för dessa typer av produkter kommer att vara mycket stark under det kommande decenniet.”

FlexQube är ett teknikbolag med huvudkontor i Göteborg och egna verksamheter i USA, Mexiko, Tyskland, England och Sverige, och är verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade och unika automationskoncept erbjuds robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har över 1000 kunder i 37 länder där de primära marknaderna är Nordamerika och Europa.

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Advisor. Läs mer på www.flexqube.com.