Folksams nya rankning ”Hur säker är bilen?” – Toyota Avensis återigen i topp

Bilars krocksäkerhet ökar, speciellt för de minsta småbilarna. Det framgår av den tolfte upplagan av Folksams undersökning ”Hur säker är bilen?”, som omfattar 190 bilmodeller. Risken att utsättas för en invalidiserande skada i bilar från och med 2003 års modell är 25 procent lägre än i bilar från 1983-92. För andra gången i rad toppas listan av Toyota Avensis.

I 2009 års säkerhetsrankning från Folksam hamnar Toyota Avensis 03-08, Volvo V70/S60/S80 98-06, Saab 9–5 98-, Toyota Camry 01-03, Mitsubishi Galant 97-03 och Mazda 626 98-02 i topp. Samtliga har minst 30 procents högre säkerhet än medelbilen. Allra bäst resultat fick Toyota Avensis, 38 procent säkrare än medelbilen, men konkurrensen är hård.

Bland de minst säkra återfinns Citroën AX 87-93, Citroen BX 83-93 och Renault 5 85-90. Men även 90-talsbilar som Hyundai Elantra (91-95), Honda Civic (92–96) och Fiat Punto (94-99) visade dåliga resultat.

Både krocktester och verkliga olyckor visar att bilar blir allt säkrare. Men hur stämmer resultaten överens? En jämförelse mellan Euro NCAPs krocktestresultat och Folksams resultat visar att bilar med 5 stjärnor har cirka 30 procent lägre risk jämfört med 2-stjärniga bilar. I samma jämförelse kan vi se att 5-stjärniga bilar har cirka 70 procent lägre risk för dödande skada jämfört med 2-stjärniga. Vi kan konstatera att bilar med bra resultat i krocktester generellt också visar en mycket hög säkerhet i verkliga krockar.

Många liv kan räddas med fler nya bilar i trafiken
Om alla köpte bilar ur den högsta säkerhetsklassen i 2009 års upplaga av ”Hur säker är bilen?”, skulle detta minska antalet döda och invalidiserade i biltrafiken med 30 procent.

– I åtminstone tio års tid har antagandet varit att den snabba utvecklingen mot ökad bilsäkerhet har ett tak, och att utvecklingen därefter skulle tappa i tempo, säger Anders Kullgren. Men säkerhetsutvecklingen fortsätter i mycket snabb takt.

Sänkt premie för säkraste bilen
För att uppmuntra folk till val av säkrare bilar sänker Folksam försäkringspremien för Toyota Avensis 03-08 med upp till 10 procent. Rabatten omfattar både befintliga och nya kunder. Storleken på rabatten avgörs av premiegrundande faktorer som till exempel körsträcka, ålder och bostadsort.

Den nya rankningslistan över säkra och mindre säkra bilar återfinns på folksam.se/hursakerarbilen tillsammans med hela rapporten samt tabeller och diagram.

Om undersökningen
Folksam har presenterat ”Hur säker är bilen?” vartannat år sedan 1984. 2009 års upplaga bygger på analys av 105 000 verkliga krockar och 29 000 skadade personer. Krockarna har inträffat mellan 1995 och 2008.

Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam, tel: 08-772 74 35, 0708-31 68 35
Maria Krafft, funktionschef Trafik och miljö Folksam, tel: 08-772 71 84, 0708-31 62 26
Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam, tel: 08-772 62 86, 0708-31 62 86